Een geweldige campervakantie in Europa in 10 dagen

Hallo allemaal! Vorige week was ik met Jan en baby voor het eerst op campervakantie en zijn gaan roadtrippen door Europa. We hadden een bruiloft gepland staan in Toscane en besloten dat we het het makkelijkst vonden om daar naartoe te rijden met een gehuurde camper. Dan kun je lekker veel meeslepen (lees: 88 hydrofieldoeken, kinderwagen, Maxi-Cosi, kleertjes, een baby-bad en en en ), heb je altijd alles bij je voor jezelf en baby en we vonden het ook wel een mooi avontuurtje.

In 8 dagen tijd hebben wij stops gemaakt in Frankrijk, Zwitserland, Italië en Luxemburg en mannnn wat hebben we mooie wegen gereden én op mooie campings gestaan. In deze blogpost over onze campervakantie ga ik deze pareltjes allemaal met je delen. Mocht jij nog een mooie camping in Toscane weten, dan hoor ik dat nog graag in de comments nadat je dit stuk hebt gelezen.

Camper huren
Wij huurden voor deze trip een camper via Goboony. Daarbij hebben we campers geselecteerd op een paar eisen:

• ik wilde een camper met isofix voor de Maxi-Cosi;
  • Airco was een must, niet alleen tijdens het rijden, maar ook tijdens het overnachten met baby in de hitte van Italië;
  • Jan wilde een buscamper, omdat hij dat fijn vindt rijden;
  • We hadden 2 slaapplaatsen nodig, maar ook een plekje waar we de kinderwagenbak van baby Morris konden plaatsen;
  • Ik wilde een camper met keuken (uiteten met baby is een uitdaging) én toilet (voor m’n eigen comfort);
  • en achteraf gezien had ik het chill gevonden als de camper zelfvoorzienend was; dat je kan kamperen op plekken zonder water en elektra, maar dat was bij ons nu niet het geval. Onderstaande campings hebben dus allemaal elektra op de plek (en we hadden genoeg water bij ons, waaronder 16 flessen Evian om babyvoeding mee te maken).

Campings zoeken
Over die campings gesproken; ik gebruikte voor de camperplekken de app CamperContact en dit vond ik vrij goed werken. Hoewel helaas niet álle camperplekken of campings op deze app te vinden zijn, vind je er wel veel. Daarnaast gebruikte ik Google Maps om campings te zoeken.

Jan en ik houden echt van campings in de natuur, dus we zoomen tijdens het zoeken gewoon in op de kaart en kijken naar plekken bij rivieren, meertjes, zee, in de bergen of in Nationale parken. Op Google Maps vind je altijd veel foto’s van de plekken die je bekijkt, dus daaruit kun je zien of de camping een beetje de vibe heeft waar je naar opzoek bent. Op die manier hebben wij onderstaande campings gevonden. Overigens hebben we de plekken steeds een dag van te voren gereserveerd, maar ik denk dat dat een privilege is dat je alleen buiten het hoogseizoen kan genieten. Ik weet van vrienden en familie dat het in het hoogseizoen moeilijk is om zo spontaan op pad te gaan met een camper.

De route
Verder was de route die we reden echt geweldig: van Haarlem naar de Elzas in Frankrijk, kamperen aan een meer in Zwitserland, een paar dagen Toscane, daarna door naar de Italiaanse kust, terug naar de bergen in Zwitserland, roadtrippen door de prachtige Jura in Frankrijk en de laatste nacht doorbrengen in de bergen van Luxemburg. De enige tip die ik daarover kan geven is: neem de binnendoorweggetjes, skip tunnels en neem de bergpassen, want die zijn geweldig. Je kunt je navigatie aanpassen door tolwegen te vermijden, maar dat hadden wij niet eens gedaan en zelfs toen reden we gewellllldige routes (gewoon de kortste route selecteren op Google maps). Als het goed is kun je onze route HIER vinden.

En dat in 10 dagen tijd
Als laatste, voordat ik m’n pareltjes met jullie deel, wil ik nog ff tippen dat wij dit alles hebben gedaan in 8 dagen tijd, maar dat betekende wel dat we iedere dag gereisd hebben. Met een camper en baby is dat goed te doen, maar een volgende keer zou ik toch zeker op iedere plek een dag willen blijven en daarna pas doorrijden of minimaal 10 dagen gaan. Dit kon bij ons niet, omdat we eerst ff wilden kijken hoe het überhaupt zou gaan – dat kamperen met een baby van 9 weken jong – maar een volgende keer gaan we zeker langer, want het ging SUPER goed.

Oké, dan is het nu tijd voor onze route van pareltjes in vier verschillende landen. Komt’ie:

Dag 1: Domaine du Heidenkopf in de Elzas (Frankrijk)
Onze eerste stop was een prachtige en rustige camping in de Elzas in Frankrijk. Bekend van heerlijke wijnen en qua omgeving is het er prachtig omdat de bebouwing een beetje Belle-en-het-beest-vibes heeft. De camping was super rustig en heel mooi gelegen. Er is geen mogelijkheid om af te koelen, dus als het bloedheet is zit je hier misschien niet op het beste adresje ooit, maar verder vonden we het top. Bonuspunten: in het douchegebouw is één regendouche en die is werkelijk GEWELDIG.

Pssst: op deze camping kun je ook verblijven in hele vette bungalows en huurtenten.

Die gezellige lampjes aan de camper hebben we trouwens zelf meegenomen en zijn van HEMA. 16 euro voor een slinger met 20 lampjes. Topdeal!

Dag 2: Camping Paradiso Lago Melano Ticino (Zwitserland)
Onze volgende stop was aan een meer in Zwitserland, tegen de Italiaanse grens aan. En dat betekent dat je ongetwijfeld de Gotthard tunnel op je route gaat tegenkomen en om dát te voorkomen (die tunnel is horror want 20 minuten lang en je staat vaak ook nog in de file om erin te komen), kan je beter de Gotthard Pass nemen. Dit is een bergpas die geweldig is. Sowieso was de regel van Jan en mij tijdens deze roadtrip: never pass a pass :D.

Eenmaal aangekomen bij Lago di Lugano streken we neer op camping Paradiso en dat was top, want we stonden direct aan het water. Prachtig! Dat betekent ‘s avonds nog ff een frisse duik en ‘s ochtends zwemmend opstaan. Bonuspunten op deze camping voor de hoeveelheid eenden (en baby-eendjes!!) die er rondlopen te kwaken (vet gezellig) én voor de geweldige tiramisu van het restaurant (ook afhaal; dat is kind-technisch handig). Wel aftrek voor hoe duur deze camping is trouwens. Maar goed; wel een top tijd gehad.

Dag 3 & 4: Toscane (Italië binnenland)
Onze hele roadtrip was geijkt op Toscane als eindbestemming, omdat we een bruiloft hadden van een van mijn beste vriendinnen. We lieten de camper dus even voor wat het was en logeerden twee nachtjes op de geweldige bruiloftlocatie Tenuta Sant’Ilario. Mocht je een toffe tip hebben voor een camping in Toscane, laat het hieronder weten in een reactie! Het was mijn eerste bezoek aan Toscane en ik vond het echt ongelofelijk mooi, dus wil er zeker nog eens naartoe.

Dag 5: Camping Il Rospo in Moneglia (Italiaanse kust)
Na twee dagen vertoeven in luxe, stampten we weer in de camper voor het vervolg van onze reis. Dit keer gingen we naar de kust van Italië voor een nachtje aan zee. Via een volger kreeg ik de camping Il Rospo in Moneglia getipt; een camperplek direct aan zee. En mennn, dit was echt vet.

De staplaats van de camper zelf is niet per se prachtig, maar je staat dus wel direct aan zee en kunt gewoon een duik nemen (als je waterschoenen mee hebt en niet bang bent om van een rots af de zee in te klimmen). De aanrijroute van en naar deze camping is geweldig, want je komt door allerlei tunnels langs de kust die heel smal zijn en waar je soms 10 minuten voor stilstaat omdat dan de andere kant van het verkeer erdoor komt.

Van het dorp hebben we niets gezien, maar de vibe van deze plek was heel authentiek Italiaans en we hebben amper toeristen gespot. Ja, behalve de buren op de camping dan. Maar: erge aanrader!

Op deze plek kun je trouwens niet alleen kamperen, ze hebben ook een hotel iets hoger op de heuvel, maar nog steeds op een vette locatie. Check het hier.

Dag 6: Camping Des Glaciers (Zwitserse bergen)
Daarna reden we door naar Zwitserland, terug de bergen in. We wilden allebei wel eens echt in de bergen slapen, dus vonden we via wat googelen een mooie camping met uitzicht op wat gletsjers. Om op Camping Des Glaciers te komen moet je wederom de tunnel (St Bernard) overslaan en kies je voor de Great St Bernard Pass. Wederom een PRACHTIGE route over de bergen. En het is helemaal niet zo dat je veel langer over zo’n bergroute doet dan een tunnelrit; het scheelt ongeveer 20 minuten, maar dat is het ‘t absoluut waard. Bovenop de berg zijn we nog even gestopt voor wat foto’s (en om een baby te verschonen). Wat een plek <3.

Daarna kwamen we aan op Camping Des Glaciers en dat was ook echt een fantasssstische plek. Helemaal gericht op outdoor sporten, zoals wandelen, klimmen en rivieren trotseren. Erg cool. Iedereen loopt er in bergkleding en het is er een stuk kouder omdat je op 1600m hoogte zit. Naar deze camping gaan we zéker nog eens terug om echt goed te wandelen.

Dag 7: Camping de l’île in de Jura (Frankrijk)
Na een nachtje in de bergen reden we door naar een camping in de buurt van Besançon in Frankrijk. Dit ligt in de Jura en hoewel ik die regio wel van naam kende, had ik geen idee dat de Jura zo ontzettend mooi is. Wat. Een. Route. Nog steeds heuvelachtig, maar veel meer Lord-of-the-rings-the-shire vibes dan die heftige bergpartijen van Zwitserland.

We kwamen na een geweldige route aan op Camping de l’île (let op; je moet die hebben in Ranchot, niet die in Pont Les Moulins) en hebben daar een heerlijk nachtje vertoefd naast de rivier.

Dag 8: Camping Kautenbach (Luxemburg)
Onze laatste stop was in Luxemburg, waar we verrast werden door hoe PRACHTIG de route er naartoe was. We kampeerden op Camping Kautenbach (van een Nederlandse eigenaar) en dat was top. Mooie route om te fietsen, mooie plek om te wandelen, rustige camping met een beekje en heel kindvriendelijk (maar evengoed rustig). Mooie toiletgebouwen (dat hadden we trouwens op iedere camping): ja, ook deze camping was een hit. Hier komen we zeker nog eens terug, misschien wel als Morris 1 jaar is en al een beetje met z’n bibs in het beekje kan spelen.

Bonuspunten op deze camping voor de Hollandse snacks; ja mensen er is gewoon een frituur dus je komt helemaal aan je (sitostick-)trekken hier.

PS: je kunt op deze camping ook chalets huren!

En dat was ‘m! Onze vakantie voor het eerst met baby op roadtrip door vier Europese landen. Het beviel ons ontzettend goed en ik wilde helemaal nog niet naar huis. Het enige wat we de volgende keer anders zouden doen is dat we langer zouden gaan, maar verder was deze roadtrip perfect. We hebben onwijs genoten van #vanlife, vonden het kamperen magisch, de plekken fantastisch, de routes er naartoe mooi. Ja, dit was één groot succes. Snel weer!

Volg mijn leven op Instagram
Je kunt de hele reis ook terugkijken op mijn instagram! Daar deel ik dagelijks alles wat ik meemaak in mijn leven. Van stories over thuiswerken, lekker koken, knuffelen met poes Teddy tot verbouwstories, m’n outfit of today en heel veel tips om het leven zelf leuk te maken #zelfdeslingersophangen. Je vindt me als @Lterveld op Insta!

6 reacties op “Een geweldige campervakantie in Europa in 10 dagen

• Heel gaaf! Door deze blog willen wij dit ook gaan proberen deze zomer, met onze baby die dan 8 maanden is. Twee vraagjes.. Wij willen ook met zo’n VW Grand California gaan, kan je daarmee ook redelijk dichtbij in dorpjes/stadjes parkeren? En geen idee of je dit wil zeggen, maar hoeveel waren jullie gemiddeld kwijt voor de overnachtingen op de campings?

• Camping in Toscane: de camping in Sarteano is niet goedkoop, maar daar heb ik als kind en puber geweldige weken gespendeerd. 2 grote zwembaden, ruime plekken, schone badhuizen en een heel fijn dorpje. Bovenop een heuvel, dus koelt ‘s avonds lekker af. Genoeg moois in de omgeving: het ligt op 20min rijden van de grote snelweg, 35/40 van Montepulciano, 50 vanaf Siena en een goede 2 uur tot Rome.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *