In samenwerking met de Rijksoverheid.
Soms heb je van die dingen die je graag van tevoren had willen weten. Vandaag neem ik je in deze blogpost mee in een aantal tips die ik graag van tevoren had gelezen, toen ik een bouwval kocht en die helemaal ging verbouwen. Het was mijn eerste echte verbouwing en van tevoren wist ik niets van hoe deze wereld werkt en wat er allemaal bij komt kijken. Zo was de eerste ‘bumb in the road’ al dat Jan en ik bij het opstellen van ons verbouwbudget, de BTW vergaten mee te rekenen en het totaalbudget zomaar 50K hoger uitviel. Misschien naïef, maar het gebeurde ons wel. Voor dat soort situaties wil ik jou graag behoeden – tip 1 ‘vergeet de BTW niet mee te nemen in je totale kostenplaatje’ is al in the pocket-, dus in deze blogpost deel ik 5 tips voor de financiën rondom je verbouwing.
Hoe wij onze verbouwing hebben gefinancierd
In 2021 kochten wij de bouwval en hebben we een hypotheek afgesloten voor de aankoop én voor het verbouwen. Door middel van een bouwdepot konden we de bouwval omtoveren tot droomhuis. In het bouwdepot zit een bepaald bedrag dat je naast je hypotheek ook mag lenen van de bank (dit bedrag wordt bepaald op basis van een taxatie), om je huis te verbouwen. Je moet hiervoor wel alle bonnen en facturen bewaren en bij het aantonen van de uitgaven die je hebt gemaakt, ontvang je het geld vanuit de hypotheek op je rekening. Daarnaast bewaar je de bonnen en facturen om aan te tonen dat de lening is gebruikt voor een verbouwing, zodat je de financieringskosten en rente kan aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting.
De kosten voor het afsluiten van een hypotheek (zowel met als zonder bouwdepot) zijn meestal aftrekbaar. Dus niet de kosten voor de hypotheek zelf, maar wel de kosten voor het afsluiten van zo’n hypotheek, oftewel de financieringskosten. Denk aan de kosten die je maakt om de hypotheek voor je eigen/nieuwe woning af te sluiten, zoals de kosten voor de notaris, maar ook bijvoorbeeld kosten voor een taxatie of een financieel adviseur.
Vind je het nu al ingewikkeld worden? Dat snap ik. Ik ben zelf ook helemaal geen held als het aankomt op financiën en belastingzaken. Gelukkig zijn er allemaal tools én professionals om je hierbij te helpen. En dat brengt me meteen bij tip #1:
Tip 1: Vul de persoonlijke Checklist Eigen Woning in
De Persoonlijke Checklist Eigen Woning op belastingdienst.nl/eigenwoning helpt woningeigenaren bij hun belastingzaken. Als je een woning koopt of verbouwt met behulp van een lening of hypotheek heeft dat fiscale gevolgen. Zo zijn sommige kosten bijvoorbeeld aftrekbaar in je belastingaangifte. Met de persoonlijke Checklist Eigen Woning kan je precies zien waar je recht op hebt. En wat je moet regelen. Vul de Checklist in op belastingdienst.nl/eigenwoning. Het is zo gepiept en dat geeft je net even wat meer duidelijkheid.
Tip 2: Wijzig je voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vraag er één aan
Als je een hypotheek of lening afsluit voor een woning of verbouwen heeft dat gevolgen voor de belasting die je moet betalen of terugkrijgt. Heb je een voorlopige aanslag inkomstenbelasting? Check dan of jouw gegevens voor je voorlopige aanslag nog kloppen en pas deze zo nodig aan in Mijn Belastingdienst. Doe dit zodra je nieuwe financiële situatie duidelijk is. Zo houd je grip op je financiën, kom je niet voor verrassingen te staan én kan het zijn dat je je maandlasten naar beneden haalt. Handig!
Met een voorlopige aanslag inkomstenbelasting ontvang of betaal je maandelijks alvast geld van of aan de Belastingdienst, in plaats van na afloop van het jaar bij de definitieve aanslag inkomstenbelasting. Voor woningeigenaren gaat het hierbij meestal om een maandelijkse teruggaaf door de renteaftrek waar zij gebruik van kunnen maken. De voorlopige aanslag verlaagt daarmee dus je maandlasten. Het is slim om de voorlopige aanslag direct bij het afsluiten van je hypotheek of lening aan te vragen, zodat je kort daarop al de eerste teruggaaf krijgt.
Heb je nog geen voorlopige aanslag inkomstenbelasting? Vraag er meteen een aan op belastingdienst.nl/voorlopigeaanslag.
Tip 3: Bewaar alle bonnen en rekeningen
Eerder schreef ik al dat de kosten voor het afsluiten van de hypotheek voor de verbouwing aftrekbaar zijn, de financieringskosten. Om de financieringskosten en rente te mogen aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting, moet je kunnen aantonen dat de lening gebruikt is voor een verbouwing. Bewaar alle bonnen en rekeningen dus extra goed!
Naast voor je belastingzaken is er nog een reden om je bonnen en rekeningen goed te bewaren, namelijk voor je energiesubsidie. Mocht je maatregelen nemen die ervoor zorgen dat je je huis verduurzaamt, zoals bijvoorbeeld het isoleren van de muren, het plaatsen van HR++ glas of je cv omruilen voor een warmtepomp, dan kan je daar subsidie voor krijgen. Deze subsidieaanvraag kan je maar één keer doen en dat moet binnen een jaar na het verbouwen. Om de aanvraag te doen heb je ontzettend veel gegevens nodig zoals bonnen, facturen, typenummers en foto’s als bewijs. Wanneer je dit niet allemaal bewaart of bijhoudt, kan het zijn dat je geen subsidie krijgt. En dat zou jammer zijn, want dit bedrag kan behoorlijk oplopen.
Wij kregen ongeveer € 5000 subsidie voor alle verduurzamende maatregelen. Daarvoor wil je je bonnetjes wel bewaren!
Tip 4: Vergeet niet dat deze dingen ook geld kosten…
Omdat het onze eerste keer verbouwen was, hadden we echt geen idee van wat dingen kosten. Een houten balk? Geen idee. Een staalconstructie in de aanbouw? Al sla je me dood. Gelukkig heb je aannemers om je heen die wel weten hoe het zit. Het is daarbij wel slim om wat verschillende partijen met elkaar te vergelijken (zo kostte onze pui in de aanbouw bij de ene partij 20K, bij de andere 8K en zijn we uiteindelijk gegaan voor de partij waar het 10K kostte).
Maar! Er bleven toch steeds kosten op nota’s staan waar ik niet op had gerekend. Wat dacht je van vuilcontainers? Je betaalt al gauw tussen de € 250 en € 400 voor één zo’n container. Wist ik veel! En er hebben hier toch wel een stuk of 15 containers voor de deur gestaan. Tel maar op, pfoeee…
En voor het plaatsen van de warmtepomp was een kraan nodig. Prima; hoe erg kan het zijn? Nou; toch al gauw € 1000. Voor het huren van de kraan, het regelen van verkeersregelaars, een vergunning en weet ik wat allemaal niet. Holy Guacamole!
Over vergunningen gesproken.. die kosten ook geld, haha. Dus als je een opbouw wil betaal je niet alleen voor die casco opbouw, maar óók voor de kraan, voor de vergunning voor de kraan en de vergunning om überhaupt die opbouw te realiseren. Jaja! Gewoon niet vergeten :D.
Tip 5: Dingen zelf doen scheelt budget
Kost het dan alleen maar geld? Ja, maar je kan ook makkelijk besparen door heel veel dingen zelf te doen. Muurtje tegelen? Probeer het eens zelf en kijk of het je lukt. Zo moeilijk is het niet en YouTube is een bron van informatie. Muurtje schilderen? Zelf doen! Huis slopen? Trommel wat vrienden op en beuken maar! Bij alle klussen kun je prima overwegen of je het zelf kan, of dat je er een professional bij nodig hebt. Hiermee hebben wij in ieder geval duizenden euro’s bespaard.
Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en mocht je zelf nog een goede tip hebben waarvan je zelf had gehoopt dat iemand het aan jou had verteld voordat je ging verbouwen, laat het dan hieronder weten!
Vergeet niet de persoonlijke checklist Eigen Woning in te vullen op belastingdienst.nl/eigenwoning en dan wens ik je heel veel plezier met je nieuwe huis en/of verbouwing. Want het mag dan een klap geld kosten, ik zou dat verbouwen zó weer doen. Man, wat vond ik het leuk en leerzaam.
Volg mijn leven op Instagram
Daar deel ik dagelijks alles wat ik meemaak in mijn leven. Van stories over thuiswerken, ons fertiliteitstraject, koken, knuffelen met Morris en poes Teddy en DIY projecten in huis, tot m’n outfit of today en heel veel tips om het leven zelf leuk te maken #zelfdeslingersophangen. Je vindt me als @Lterveld op Insta!
Geef mijn nieuwste boek cadeau aan jezelf of een zwangere in je omgeving!
Onlangs kwam mijn 6e kookboek uit en dit keer eentje voor baby’s! Gewoon wat mijn baby ‘s avonds eet is een ideaal boek voor jonge ouders met kindjes tussen 4 maanden en 1,5 jaar. Met 50 recepten en heel veel tips en informatie helpt het boek je te starten met vaste voeding voor je kleintje én biedt het inspiratie voor het eerste levensjaar (en net even daarna). Bestel het boek op Bol.com, vraag ernaar in je lokale boekhandel of koop het hier direct bij mijn uitgeverij (dan houd ik er het meeste aan over). En niet vergeten: GEEF HET CADEAU!