Vegetarische schotel met ‘gehakt’ paprika en feta

Door Elske – Hoi allemaal! Vandaag wil ik een recept met je delen wat je eigenlijk ook heel goed vegan kunt maken als je de feta weg laat. Je kunt deze voor een vegan kaassoort vervangen, maar het smaakt waarschijnlijk ook vet goed met een schep hummus!

Voor mij is dit recept echter niet ontstaan omdat ik mee deed aan een vegan januari, maar na een lang werkdag. Je moet weten, ik werk al 9 maanden vanuit huis i.v.m. alle Corona maatregelen, maar ik moest één dag naar locatie en was meteen onthand, haha, slecht verhaal. Helemaal vergeten hoe het ook alweer gaat met reistijd incalculeren, zorgen dat je boodschappen in huis hebt, omdat je anders te laat eet, enzovoort. Het eten werd dus allemaal wat later dan gepland. In mijn hoofd moest het een soort variatie op shaksuka worden, maar dat werd het niet. Wat het wel werd? Heel erg lekker!

Voor 2 personen: 1 bakje vegan gehakt – 1 rode en 1 gele paprika – 1 kleine ui – 1 blik tomatenblokjes – 1 teen knoflook – 1 theelepel paprikapoeder – halve theelepel chilipoeder – halve theelepel knoflookpoeder – 1/3e blok feta – verse of gedroogde peterselie – voor erbij: 2 pitabroodjes per persoon

vega_schotel_gehakt_feta_1

Dit lijken nu veel ingrediënten, waardoor het lijkt alsof het moeilijk is of lang gaat duren voordat het klaar is, maar dat valt straks allemaal mee. Door naar het recept!

Pel de knoflook en de ui. Snipper beide, doe flink wat olijfolie in de pan en bak deze op middelhoog vuur aan. Voeg de bovenstaande kruiden behalve de peterselie toe en roer door. Ondertussen was en snijd je de paprika. Ontdoe van de zaadjes en snijd in lange repen. Voeg toe aan de pan met knoflook & ui en bak voor zo’n 10 minuten mee (nog steeds op middelhoog vuur). Kruid tussen door met nog wat zout.

Vervolgens voeg je het vegan gehakt aan de pan toen. Roer alles goed door en bak dit voor nog zo’n 5 minuten samen op wat hoger vuur. Draai daarna het vuur laag, voeg het blikje tomatenblokjes toe, roer door en verkruimel de feta boven de pan. Laat dit voor nog ongeveer 5 minuten staan. Ondertussen kun je de pita broodjes onder de grill of in de oven leggen en bak ze af. Zijn ze klaar? Top deze paprika-feta-‘gehakt’ schotel dan nu af met wat verse of gedroogde peterselie en serveer met de pitabroodjes en eventueel wat hummus. Eet smakelijk!

Zoals ik al zei was dit recept dus wat experimenteel, maar we vonden het beide erg lekker. Geslaagd dus! Volgende keer ga ik het eens op de vegan manier proberen 🙂

Volg Leo’s leven via INSTAGRAM en blijf op de hoogte van nieuwe recepten via FACEBOOK.


1 reactie

Frank Bouquet -

Heerlijk recept! Ook heel erg lekker met geitenkaas denk ik 😉

Reageer ook