Thuiswerken? Tips van een pro!

Ja hallo leuke mensen! Ik werk dus al 3 of 4 jaar vanuit huis. All day, every day. En ik HOU er van! In al die jaren heb ik behoorlijk uitgevonden hoe thuiswerken succesvol kan werken en omdat jij nu waarschijnlijk ook met je bibs op de bank zit (hallo Corona), ga ik mijn kennis eens even met je delen. Te beginnen met; kom van die bank af. Maar daarover zo meer.

1. Sta gewoon op een normale tijd op
Hoewel het echt heer-lijk is dat je ook vanuit bed kan werken (dit moet je ook zeker ff proberen), is het voor je productiviteit toch wel echt het lekkerst om gewoon ‘s ochtends op tijd op te staan. Als je normaal om 9 uur op kantoor bent, betekent dat nu evengoed dat je tot kwart voor 9 kunt uitslapen en jij om 9 uur prima up and running bent (dus YAY!). Maar kom wel uit je bed en ga lekker aan het werk. Wil je wel uitslapen? Dan vertel ik je daar zo over…

Schermafbeelding 2020-03-16 om 15.45.46

2. Maak een planning
Maak een planning en volg die ook. Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt welke tijd je thuis aan het werk wil en wanneer niet. Het maakt niet uit hoe jij je planning invult (als je dolgraag ‘s avonds wil werken, be my guest), maar het belangrijkste is dat je in ieder geval voor jezelf afkadert welke momenten voor werk zijn en welke voor privé.

Mijn advies; hou zoveel mogelijk de planning aan die je normaal ook zou hebben: dus ‘s ochtends reistijd (die tijd kun je nu aan iets anders besteden), dan 4 uurtjes werken, dan lunch, dan nog 4 uurtjes werken, dan weer reistijd (dus chilltijd of tijd om te sporten of een boek te lezen) en dan avondeten en chilltijd.

Mocht je nou bij tip 1 toch zoiets hebben van; ja maar ik wil uitslapeeennnnn; doe dat dan vooral, maar plan die tijd in. Zo weet ik dat ik op maandag heel goed ga op lekker op tijd beginnen, maar op dinsdag en donderdag vaak ff wil uitslapen. Dat kan ik prima zo inplannen; dan zorg ik er gewoon voor dat ik dinsdag iets langer door ga ;-). Of wél met laptop op in bed aan de slag ga. Als je het maar duidelijk voor jezelf hebt.

Schermafbeelding 2020-03-16 om 15.53.50

3. Plan je lunchpauze in en neem die tijd ook écht vrij
Dit is heel belangrijk; zorg ervoor dat je een halfuur of een uur lunchpauze neemt en neem die tijd ook echt vrij van werk. Zoals je dat normaal ook doet, als je met je collega’s gaat lunchen. Maak iets lekkers voor jezelf klaar en neem daar de tijd voor, lees een boek tijdens de lunch, maak een wandeling of ga lekker ff een halfuurtje sporten. Ja, dit kan écht en is echt heel fijn.

Soms hang ik tijdens m’n lunch een uur op de bank met kansloze YouTube-video’s, maar dan heb ik wel echt lekker ff m’n focus naar iets buiten m’n werk om verplaatst. En dan kun je daarna weer volle bak aan de slag.

4. Doe wel/geen make-up op / kleed je fatsoenlijk aan
Hier zitten voor en nadelen aan; voordeel van thuiswerken vind ik dat ik veel minder make-up ging dragen en mezelf nu veel mooier vind zonder make-up (omdat ik meer gewend ben aan m’n hoofd zonder make-up) en dat is HEERLIJK.

Tegelijkertijd kan juist wel make-up dragen of je fatsoenlijk aankleden (#teamjoggingbroek) je heel erg helpen om je zo ‘normaal’ mogelijk te laten voelen; alsof je ieder moment wel gewoon naar buiten kan stappen en onder collega’s o.i.d. bent. Die extra moeite die je dan voor jezelf doet, heeft soms als werking dat je je minder comfy/hangerig voelt en dus iets beter in je energie zit. En dus productiever bent. Ja, echt!

5. Ga (zolang het nog kan) naar buiten!
Het kan best zijn dat we binnenkort écht binnen moeten blijven, maar tot die tijd; ga zoveel mogelijk naar buiten. Wandel een stukje aan het begin/midden of einde van je dag. Ik ga meestal lopend boodschappen doen met een podcast op; dan wandel ik ongeveer een uur, kom ik lekker ff buiten (een andere omgeving dan je huis is wel ff fijn, bovendien: FRISSE LUCHT) en heb ik tegelijkertijd m’n boodschappen gedaan én even m’n hoofd bij iets anders dan werk gehad (namelijk een podcast).

Schermafbeelding 2020-03-16 om 15.48.49

6. Thuiswerken = de ideale situatie voor balans
Waar je normaal misschien een best gehaast leven leidt waarin het combineren van je werk met reistijd, met privédingen, met sport een uitdaging is (je komt uberhaupt niet toe aan het lezen van een boek), is dit wellicht hét moment om je balans terug te vinden. Klinkt zweveriger dan het is en je kunt hier echt dikke winst behalen.

– Je kunt slaap inhalen door ‘s ochtend pas om half 9 op te staan (dikke chill), terwijl je wel gewoon om 9 uur begint met werk.

– Neem de reistijd die je normaal zou hebben en ga in die tijd een boek lezen / wandelen / een podcast luisteren/ mediteren (als dat je ding is).

– Maak tijd om te sporten. Doordat je nu thuis werkt en je je tijd flexibeler kunt indelen, kun je best overdag een uurtje nemen om ff te sporten. Of ‘s avonds, of in de reistijd die je normaal zou hebben, of tijdens je lunch! Maak hiervoor plek voor jezelf (in je planning) en merk dat je in deze gekke periode, op deze manier toch lekker in je vel zit.

story_boeken

7. Ga uitgebreid koken
Normaal heb je misschien vette haast en geen zin om te koken, nu heb je toch echt wel ff wat meer tijd over en kun je die tijd gebruiken om jezelf ‘zen’ te koken. Ik vind dit zelf mega chill soms; om even de tijd te nemen om gewoon met aandacht in een pan te roeren. Dat je niet snel snel iets in elkaar flanst, maar echt ff in alle rust je groentes snijdt en iets lekkers op tafel zet. CHILL. En hier heb je echt meer tijd voor als thuiswerken dan als je iedere dag naar je werk zou moeten.

Check hier mijn blogpost met 10 toffe recepten nu je eindelijk eens tijd hebt om te koken. 

8. Ruim je werk op
Zorg dat je aan het einde van de werkdag je werk opruimt. Zit je nu in de woonkamer te werken? Leg de spullen daar dan weg en pak ze de volgende dag pas weer erbij. Zo scheid je heel letterlijk je werk en privé en dat is wel zo lekker voor je rust, ontspanning én productiviteit!

9. Ruim sowieso ff op
Sowieso is het trouwens lekkerder om in een opgeruimd huis te werken, dan in een dikke bende. Het is echt waar; bende om je heen = bende in je hoofd. En daar kon je misschien voorheen nog lekker aan ontsnappen, toen je de deur achter je dicht trok en naar je werk ging, die tijd is nu voorbij. Je zit midden in je zooi en dat werkt niet lekker.

Ik neem altijd aan het begin van de dag even de tijd om de boel hier netjes te maken. Zooi opruimen, vaatwasser uitpakken, dat soort dingen. Kost je in de ochtend heel even tijd, maar je hebt er de hele dag wat aan. Als je dit niet doet, wordt het sneller een zooi in je huis en dat gaat echt ten koste van je productiviteit. Dus; beter eerst ff opruimen en daarna aan de slag, dan de hele dag in de zooi zitten.

kantoor1

#cleandeskpolicy

10. Bonustip
Tja en dan ff een vreemde bonustip, maar ik gooi ‘m er gewoon in, omdat we het toch allemaal (zouden moeten) doen. Thuiswerken is de allerbeste omstandigheid voor: masturberen. Ja, echt. Ik ben al jaren intens gelukkig ;-). Je moet er het beste van maken, ja toch? 😀

Sponsor je girllll
En ja mensen, ik heb nog iets aan te smeren… Namelijk mijn boeken! Koop mijn tosti-boek of een van de twee kookboeken voor studenten. Als je dat hierrrr doet, verdien ik er ook nog wat gezelligs aan. Tja, het zijn gekke tijden dus het sponoren van je favoriete zzp’er is helemaal niet zo’n vreemd idee :D.

Word jij nummer 40.000?
Ik heb netttt 35.000 volgers op Instagram! Volg je me daar ook? Dan laat ik wat meer zien van m’n persoonlijke leven :D. Op naar de 40K!

Meer recepten
Iedere dag inspiratie voor recepten ontvangen? Volg mijn blog op Facebook!


8 reacties

Maria -

Love jouw schrijfstijl. Zo lekker nuchter en eerlijk. Thanks!

leonie -

Dank voor je leuke comment!

Nienke -

Welke planner / agenda gebruik jij? Papier of digitaal?

leonie -

Ik gebruik een papieren planner. De Structuurjunkie planner!

Esther -

Hahah, zo waar; over masturberen
#teamthuiswerken

leonie -

haha 😀

Marleen -

Leuk geschreven & zo waar om een goede planning en opgeruimde ruimte te hebben!

leonie -

Jaa! 😀

Reageer ook