Leo’s week 35: 4 dagen in Lapland en een weekend vol familie

Hoi allemaal! Daar ben ik weer! Terug uit Lapland en klaar om jou bij te praten over mijn afgelopen week. Ik verbleef van maandag t/m donderdag in Lapland en natuurlijk ga ik je daar over vertellen, maar daarnaast had ik echt nog een fantastisch weekend op het strand met familie en daarover vertel ik natúúrlijk ook <3. We beginnen meteen!

<Berichtje vooraf: er komt nog een uitgebreide blog over Lapland online. Deze heb ik al geschreven, maar ik moet er nog wat juiste links aan toevoegen, dus dit duurt nog ff.>

Maandag: reisdag!
Op maandag vertrok ik om 10 uur ’s ochtends van huis en pas om 8 uur ’s avonds waren we in het hotel in Lapland. Wat een reis! We vlogen van 12-15 naar Helsinki, stapten daar over op een vliegtuig naar Kittla, die een tussenstop maakte in een andere plaats (waar Maaike en ik per ongeluk uitstapten, maar door Liesbeth werden teruggeroepen het vliegtuig in HAHA). Nadat we waren geland op Kittla, moesten we nog ongeveer 3 kwartier rijden voor we aankwamen in ons hotel (Saaga in Ylläs).

Hallo Lapland!

Eenmaal in het hotel waren we behoorlijk verreisd en uitgehongerd en ontmoetten we onze gids Eetu. Een hele stille Fin, haha. Zit je dan, met 4 kakelende meiden. Met honger.

Eetu moest van z’n baas eerst nog ff een presentatie houden over het gebied waar we waren, voordat we gingen eten. Een bijzonder slecht idee (we waren een combinatie van hangry en melig), maar wel heel typisch voor een persreis. Er is altijd een ongelukkig moment waarop je een (meestal saaie) presentatie moet aanhoren. Maar! Deze presentatie was kort en zat vol mooie filmpjes, dus dat was top. En dan nu snelllll door naar het restaurant.

Dé setting waar je wil zijn na 3 vluchten en met een lege maag

We aten die avond gelukkig in het hotel en dat was mega fijn, omdat we behoorlijk kapot waren van de hele dag.

Ik bestelde er -na even twijfelen- een rendier stoof met aardappelpuree en besjes uit de regio. Lekker! Ik twijfelde van te voren, omdat ik nog nooit rendier had gegeten en bang was dat ik het misschien niet lekker zou vinden, en dan zit je toch met zo’n groot bord vol… Maar! Het was prima! Ik vond het niet meeeega speciaal en weet niet zo goed waarmee ik het kan vergelijken. Gek genoeg vonden de anderen aan tafel wel dat het een vrij specifieke en heftige smaak had, maar dat vond ik eigenlijk niet.

Overigens is het heel goed om rendier te eten daar, omdat het altijd dieren uit het wild zijn (ze zijn wel allemaal van een eigenaar, maar ze leven vrij) en er is een klein overschot, waardoor de natuur in de war raakt. Eten dus! Is goed :).

Dinsdag: fietsen & wandelen door Lapland
Op dinsdagochtend mochten we best rustig aan doen. VET LEKKER! We zouden pas om half 10 verzamelen en dat is voor een persreis echt meeeega chill.

Klaar voor een nieuwe dag!

Tijdens het ontbijten liepen er een aantal rendieren over de parkeerplaats. ZO cool! Het schijnt dat ze de insecten in de bossen best irritant vinden en daarom in de zomer veel op wegen en parkeerplaatsen chillen, omdat daar minder muggen zitten. Slim!

9E23602D-0853-4E9C-962C-A2CB31295AB0
Spot de rendieren!

Ik kreeg nog een DM op Instagram over dat iemand het hypocriet vond dat ik dit zo vet vond, maar wel de avond ervoor rendier had gegeten. Maar ik denk daar toch anders over… Ik ben écht heel erg dierenliefhebber, maar vind vlees ook lekker om te eten. Kan dat echt niet samen gaan? Ik zoek altijd goed uit waar m’n vlees vandaan komt, eet het niet veel en eet alleen goed vlees. Daarnaast kan ik toch óók gek op dieren zijn?

Tot zo ver ;-).

De eerste activiteit op het programma was vandaag een fatbike-tour. We huurden een soort mountainbikes met hele dikke banden (vandaar de naam) en met elektrische aansturing. MEGA chill, want zo sjees je zo de berg op, woop woop!

We fietsten langs meren, door bossen en over prachtige heuvels en kwamen rond lunchtijd uit op een vet toffe plek, bijna bovenaan de berg.

Er was een vuurtje en onze gids had worsten meegenomen, dus we konden hier lekker in de buitenlucht (wat overigens de schoonste lucht ter wereld is) lunchen! Wat heerlijk dit!

Na de lunch maakten we nog een wandeling naar de top van de berg, waar we echt een prachtig uitzicht hadden! Die foto vind je binnenkort op mijn blog in m’n Lapland verslag :D.

Na een hele dag fietsen en wandelen en zelfs nog ff een uitstapje met een skilift naar een bergtop voor een uitzicht, kwamen we terug in het hotel. We hadden ongeveer 2 uur tijd voor ons zelf en dat besteedde ik aan een typisch Finse activiteit:

Let’s sauna!

Na een sessie in het bubbelbad, de Finse sauna en een stoombad (allemaal in het hotel) gingen we weer de hort op. We aten vanavond bij Rouhe, wat qua looks niet het mooiste restaurant ooit is, maar het eten was echt VET LEKKER. Ik at een Arctic Char, wat een soort zalm is en deelde met Liesbeth de snoekbaars, die ook typisch voor dit gebied is. Echt een aanrader, dit restaurant.

Na het eten reden we met de auto (en de gids, die was de hele week bij ons) naar een meer om te wachten op de zonsondergang en daarna het Noorderlicht.

Súper mooie plek om de zon onder te zien gaan, maar het was helaas wel net een beetje te bewolkt en wat je niet ziet op deze foto… MUGGEN. Holyshit, ik was er van te voren wel voor gewaarschuwd, dat er veel muggen zitten in Lapland, maar dat het er daadwerkelijk zó veel waren verbaasde me echt. Mijn god, je kon hier echt niet ff rustig zitten zonder 100x geprikt te worden. Ik overdrijf niet, haha.

En dus zijn we snel weer weg gegaan. Terug naar het hotel.

’s Avonds zijn we nog een keer op pad gegaan om het Noorderlicht te zoeken. We zijn bij twee meren geweest (de muggen waren lekker naar bed gegaan), maar hebben het helaas niet gespot. Shit!

Woensdag: kanoën en hiken door Lapland
Op woensdag moesten we ‘vroeg’ op, omdat we vandaag meer plannen dan gisteren hadden. Het werd een druk dagje, maar echt een TOP dag. Die begon met een mislukte wafel in het hotel….

Daarna gingen we een paar uur kanoën op een meer in de buurt. Man, wat was dit een geweldig belevenis. ZO rustgevend! Check ff die tweede foto <3.

MuskoVisuals-Eetu-0290

Tja, op dat meer was het allemaal behoorlijk rustgevend, maar op een gegeven moment gingen we ook over een rivier varen en toen was alle rust verdwenen. HOOOOOOOLYMOLY, wat heb ik hard gelachen. Ik zat samen met Liesbeth in een kano en een van ons tweeën (of allebei) kon echt niet sturen, waardoor we continu in de bosjes vaarden. HAHA!

Kijk, hier is de boot nog redelijk schoon
Hier hebben we al een stuk meer blaadjes verzameld in de kano. Oeps 😀

Het was echt een ge-wel-di-ge tocht met de kano en ik zou dit iedereen aanraden, woehahha!

Daarna lunchten we ergens ff met een flinke hamburger. We hadden vette honger en konden lekker buiten in de zon zitten. Wat een bloedheet was, wow! Kun je het je voorstellen van Lapland? Bizar he! Gewoon korte broek en zweeeeten joh!

Daarna gingen we naar een bezoekerscentrum in Ylläs. Ik vind dit altijd vrij boring, maar het is wel zo’n standaard ding wat je ff moet doen op een perstrip.

Vos gespot in het visitors centre

En daarna gingen we wandelen. Of beter gezegd: hiken. We hadden ongeveer 2-3 uur over in de middag voordat we de volgende activiteit zouden ondernemen, dus dat was top om het gebied ook ff te voet te ontdekken.

We begonnen in een bos en gids Eetu had bedacht dat het wel tof zou zijn om de berg op te hiken. Holymoly, wat een tocht, haha!

Bijna bij de top!

Je komt tijdens zo’n hike door heel verschillend langsschap; van normaal bos, tot een soort Loosdrechtse plassen, langs groene riviertjes en watervallen en opeens op een hele kale bergtop met allemaal los liggende stenen. Dit was ooit een massief geheel, maar doordat de rotsen bevriezen in de winter (het is hier nogal koud ’s winters) en weer ontdooien als de sneeuw smelt, zijn alle stenen gebroken. Bovendien liggen ze allemaal los, dus het is een behoorlijke uitdaging om hier fatsoenlijk overheen te wandelen.

We made it to the top!
En we kwamen aan het einde van de hike nog een rendier tegen <3

Het volgende op het programma was  de ‘summer cabin’. Die bij mijn medereizigers en ik inmiddels behoorlijk berucht is, hahaha.

Wat was het idee? We zouden naar een ‘cabin’ aan een meer gaan. Waar we onder het genot van een hapje en een drankje, bij een kampvuur zouden kunnen genieten van de ondergaande zon. We konden leren vissen, we konden in de sauna én we konden lekker zwemmen in het meer. Dat was het idee. En man wat klonk dat goed, na een paar dagen actief in de weer zijn geweest. En boy, wat bleek dit anders dan we hadden verwacht.

De rit er naartoe duurde vrij lang. Eenmaal aangekomen bij het meer duurde het vrij lang voor de boot in het water lag en opgestart was, terwijl we doooooood werden geprikt door muggen. Maar echt.

Toen vaarden we over het water en dat was geweldig. We vaarden alleen de verkeerde kant op. Totaal richting de zonsondergang, waardoor we die dus niet meer konden zien. Shit, dit gaat niet goed.

Onze gids (een andere gids dan met wie we de hele week al optrokken) was al een jaar niet meer op deze plek geweest en kon de cabin niet vinden. Wij ook niet; we verwachtten een huisje aan het water, maar nergens in de buurt was een huisje aan het water.

Uiteindelijk vond de gids de cabin. In the woods. Diep, diep, diep in een donker en flink bebost bos. Super mooi in de winter denk ik, maar op dit moment echt de slechtste plek om te zijn, nu de zon zo prachtig onder ging en het praktisch de mooiste, zonnigste dag in Lapland van de afgelopen zomer was. En wij zaten in een diep en donker bos. Geen zonnestraal te bekennen. Met een vreemde man met een hakbijl. Dit leek wat op het begin van een slechte horrorfilm.

Wat er wel was? HEEL ERG VEEL MUGGEN. En alsof dat niet genoeg was, nog ongeveer 100x zoveel meer rode mieren. Enorme rode mieren. Die via je schoenen in je broek kropen. Jezus, wat ben ik vaak geprikt. En jezus, wat was dit niet wat we voor ogen hadden.

5bd6d46e-57cf-4dc7-be30-0f535d701b6b
Hindi-squat zodat je niet gebeten wordt door mieren! En vooral dicht bij het vuur zitten, zodat de muggen weg blijven!

Ook waren er al een jaar geen bezoekers in het huisje geweest. Het was er steenkoud en de sauna moest nog aan gemaakt worden. Dat zou ongeveer anderhalf uur duren. Oh en lekker zwemmen in het meer? Nope, kon niet. Het hele stuk was bebost en ook in het water gingen de bosjes gewoon door. En die zonsondergang? Die konden we al helemaal vergeten. Op deze rare plek, in dit donkere bos, met een man die we niet kenden. FUCKING RAAR hahaha.

Thank goddddd dat we op de heenweg er naartoe ‘voor de zekerheid’ maar ff hadden gecheckt of er wijn of bier in de cabin zouden zijn. Niet het geval; dus zijn we op de heenweg nog snel ff langs de supermarkt gegaan om 10 grote blikken bier te halen. En man, wat waren we daar nu blij mee.

De onbekende gids maakte een vuurtje aan en bakte snel wat rendiervlees op. Overigens moesten we zelf houthakken en dat leek me best vet om eens te proberen, maar nadat de bijl nét niet met volle vaart in m’n scheenbeen stond, hield ik het graag voor gezien. Hoe de fuck zou ik hier, op deze meest beboste plek op aarde, aan medische zorg komen als m’n halve scheen open zou liggen met een hakbijl erin? Mij niet gezien, haha.

Goed; het rendiervlees lag op het vuur, we maakten broodjes en ho.. Daar ging het weer even mis. Mag ik even deze avond symboliseren met deze jongen:

Na het eten zijn we zo snel mogelijk weg gegaan van deze plek. We vaarden met het bootje naar de andere kant van het meer, waar we nog wel zicht hadden op de zonsondergang en dat was fan-tas-tisch. Check:

We hadden inmiddels flink wat biertjes in onze mik en waren vrienden geworden met de gids en alles kwam toch goed. Wat. Een. Avond. Woehahha!

Maar! De avond was nog niet voorbij. Nee, we vaarden terug, het duurde allemaal weer een eeuw voordat we met de auto terug konden en rond een uur of 11 waren we terug in het hotel. Klaar voor het volgende avontuur! Vanavond gingen we opnieuw naar een meer om het Noorderlicht te spotten.

3E47FE86-11EE-4351-8142-D89BC9B76D1B
De instellingen op m’n camera zijn in ieder geval klaar voor het Noorderlicht. Het is hier dus pikkkkkkedonker, maar met de juiste instellingen, krijg je toch een vette foto 😀
Terwijl we wachtten op het Noorderlicht, kwamen er allemaal vrienden van onze gids Eetu langs. Ook om het Noorderlicht te fotograferen. Tijdens het wachten vroeg vriend en fotograaf Tonie Skelinen of hij een foto van ons mocht maken. Voor we het wisten lag er een oude stoffige deken op onze schoot en een lampjessnoer om onze schouders, haha! En dat trekt natuurlijk een miljoen muggen aan. ELLENDE! Maar, de foto werd vetttttt awesome! 😀

Helaas hebben we ook vannacht het Noorderlicht niet gespot :(.

Donderdag: op huus an!
Op donderdag was het weer tijd om naar huis te gaan. We vertrokken om 12 uur uit het hotel (en hadden die ochtend lekker vrije tijd; eindelijk tijd om ff wat ander werk te doen!) en stapten om 2 uur het vliegtuig in.

Laatste roadtripje naar het vliegveld over de prachtige wegen van Fins Lapland

Afscheid van onze gezellige gids Eetu, die in het begin behoorlijk los moest komen, maar uiteindelijk was het echt een topper. Hij kon gewoon niet super goed Engels en vond het wat overweldigend met 4 kakelende vrouwen hahaha. Geef ‘m eens ongelijk. Maar hij fotografeert zelf én is ooit blogger geweest, dus toen we daarover aan de praat raakten met elkaar, hadden we eindelijk gespreksonderwerpen en werd het vet gezellig. 😀

Vlnr: Annemarie van ikwilmeerreizen.nl, Maaike van travelalut.nl, Eetu, ondergetekende en Liesbeth van Bagtoreality.com
Byebye finland!

’s Avonds kwam ik thuis in Haarlem en dat was MEGA fijn. Ik dacht dat Jan vanavond plannen had en dat het just me and teddy zou zijn, maar Jan was óók gewoon thuis. Vet gezellig. Thuis bij m’n mannen :D.

Hallo schatjes 😀

Vrijdag: nietsdag
Op vrijdag wilde ik weer vol aan het werk, maar ik kreeg echt nietssss gedaan. 4 dagen persreis hakken er toch altijd wel in, omdat je bijna dag en nacht een programma hebt en weinig tijd voor jezelf hebt. Iets wat bij mij nogal heilig is, haha. En dus besloot ik vrijdag dan ook maar gewoon een slechte werkdag te hebben. Als je je niet creatief voelt, moet je ook geen creatieve dingen willen doen. En dus hing ik inbed, op de bank, kocht ik nieuwe bloemen voor in huis en hield ik een Netflix-marathon met mezelf.

Ik vond dat nieuwe seizoen van 13 reasons why echt zoooo slecht. Hoeveel kan er gebeuren op één high school?! Super onrealistisch. En jaaaa ik heb natuurlijk ook wel gewoon zitten janken bij de laatste afleveringen, maar man, wat duurde het lang. Ik ga het volgende seizoen niet meer kijken. Veel te langdradig :P.

Zaterdag: Sas, Os en Ollie in Haarlem
Zaterdag was echt een gewelllldige dag. Sas zou naar Haarlem komen met Oscar en Olaf en dat heeft ze nog nooit gedaan. ZO leuk! Ze bleven zelfs slapen. VET gezellig!

’s Ochtends kwamen ze aan en aten we ff lunch bij ons thuis. Sas had het huis ook nog niet gezien met alle nieuwe dingen (de stenen muur, de dakkapel, de junglekamer etc), dus dat was ook echt ff cool om allemaal te laten zien.

IMG_7627 copy

Daarna zijn we met z’n 4en naar het strand gereden; Sas, Oscar, Olaf en ik. En gek genoeg was er gewoon nog een parkeerplekje vrij bij Rapa Nui. Super chill!

We kwamen er alleen op de parkeerplek achter dat Sas de tas met eten was vergeten. Je weet wel; de fles voor Olaf en koekjes om Oscar te vermaken, haha. Shittttt. En we konden niet terug gaan, dan zouden we sooooowieso onze parkeerplek kwijt zijn.

Gelukkig had Jan het plan om naar het strand hard te lopen. Dat moest hij nu alleen ff doen met een paar kilo babyvoeding op z’n rug, HAHA.

IMG_7628 copy
Oom Jan op het strand met Oscar <3 Zoooooo lief dit!
En na het strand mochten we een ijsje thuis 😀

Sas bleef nog de hele dag bij ons en dat was echt mega fijn. Samen met Oscar maakte ik pasta (met de pastamachine, wat vond ‘ie vet mooi natuurlijk) en toen de kids op bed lagen en Jan naar de kroeg ging met een vriend, hadden zus en zus een avondje met z’n tweeën op de bank. Fles wijn erbij en kakelen maar. VET gezellig.

Zondag: soep & familie
Op zondagochtend werden we heerlijk wakker, omringd door kiddo’s. Olaf op schoot, Oscar voor de tv; vet heerlijk. We ontbeten samen en toen vertrok het hele stel weer terug naar Groningen.

We waren echter nog niet klaar met ons familieweekend, want de volgende familie stond alweer bijna op de stoep. Mijn ouders en Jans ouders kwamen lunchen. Gewoon voor de gezelligheid.

Pompoensoep voor lunch!

Tot een uur of 4 was er familie over de vloer en daarna hadden Jan en ik lekker tijd voor ons zelf. Ik voelde me inmiddels vrij ellendig, want volgens mij heb ik iets opgelopen in Lapland. Dat begon zaterdagavond en het is inmiddels woensdag en ik heb al uuuuuren in bed doorgebracht en ongeveer 80 zakdoekjes volgesnoten met snot, Holymoly, wat ben ik verkouden. Maar goed. Niets aan te doen!

Het was iig lekker dat we zondag verder niets meer hoefden en daar hebben we lekker gebruik van gemaakt. Bankhangen voor het leven. Met m’n liefde. Love it!

Inmiddels is het dus woensdag in de week erop en heb ik nog niet bijster veel spannends beleefd. Wél heb ik net de bevestiging gekregen dat we dit weekend een weekendje weg gaan (hopsaaaa spontaan idee) en  daarover vertel ik je natuurlijk volgende week weer. Tot dan!

Volg mijn leven via INSTAGRAM en blijf op de hoogte van nieuwe recepten via FACEBOOK.

Trouwens… Wist je dat ik drie boeken schreef?

4 reacties op “Leo’s week 35: 4 dagen in Lapland en een weekend vol familie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *