5x Smoothie met banaan

Hoi hoi! Er was een tijd dat ik iedere ochtend ontbeet met droge crackers, weet je nog? Ik denk dat ik dit zo’n 6 jaar heb gedaan en er INTENS van heb genoten. Tot ik merkte dat ik buikpijn kreeg van m’n geliefde crackers en het hele feest ophield. Sindsdien ontbijt ik regelmatig met een smoothie met banaan! Dit wissel ik af naast die oude vertrouwde boterhammetjes met bijv. hummus, avocado of vega filet americain. Heb ik die smoothies helemaal zelf geïntroduceerd in m’n leven? Nope: toen Jan en ik net aan het daten waren maakte hij vaak een smoothie als ontbijtje, terwijl hij naar z’n werk ging en ik nog in zijn bed bleef chillen #freelancelevenisgeweldig :D.

Smoothies dus! Ik heb er al heel wat van op in mijn leven en vandaag deel ik 5 toffe recepten voor smoothies met banaan met je. Van varianten met Oreo’s (want waarom niet), tot smoothies met sojadrink, limoen of avocado. Ja ja!

De basis
Ik bouw mijn smoothies eigenlijk altijd hetzelfde op: ik gebruik banaan voor een lekkere body (dikte), de smaak én voor de suikers die erin zitten (energie!). Daarnaast kies ik vaak nog een andere vrucht of groente (op basis van de kleur, haha) en ik gebruik altijd iets van zuivel of een plantaardige vervanger daarvan.

Disclaimer: deze blogpost was in 2018 een samenwerking met Becel. Ik heb de blogpost in 2023 geupdatet, maar de foto’s zijn nog uit 2018!

1. Leo’s favoriete smoothie met blauwe bessen, banaan, sinaasappel en soja

Nodig: ½ glas Sojadrink – 100gr blauwe bessen – 1 banaan – sap van 1 sinaasappel
Gooi alle ingrediënten bij elkaar in de blender en mix tot een smoothie. Klaar!

Dit is de smoothie die ik bijna iedere dag drink. Je kunt hierbij kiezen voor blauwe bessen uit de diepvries (voor een koele smoothie en dus een koele start van je dag) of gewoon normale blauwe bessen. Ik vind het allebei lekker. Verder is de combinatie van ingrediënten qua smaak gewoon heel lekker en vind ik het chill dat ik wat goede voedingsstoffen binnenkrijg. Oh en een bijkomend voordeel: deze smoothie is helemaal vegan, doordat je gebruik maakt van plantaardige Sojadrink. Ik merk bij mezelf dat ik dit steeds belangrijker vind, dus voor mij een ideale vervanger van een zuivelproduct.

2. Frisse smoothie met kwark, limoen, appel & banaan

Nodig: 2 el kwark – ½ banaan – 1 appel (met schil) – sap van 1 limoen – 1/2 glas water
Hoppa: gooi wederom alles in de blender en klaar is je smoothie!

Deze smoothie vind ik lekker fris en handig om te drinken voordat ik ga sporten; door de banaan krijg ik energie, in kwark zitten eiwitten die goed zijn voor spieropbouw en hij smaakt lekker fris in de ochtend! (Overigens eet ik er zeker ook nog wel wat extra’s bij als ik inderdaad ga sporten).

3. Choco-smoothie met banaan en amandelmelk

Nodig: ½ glas Amandeldrink – 1 banaan – 1 theelepel cacaopoeder
Ik denk niet dat ik het echt meer uit hoef te leggen, maar… Gooi alles bij elkaar in de blender en klaar ;-).

Zie je dat je met super weinig ingrediënten toch je dag lekker kunt beginnen? Voor iedereen die gek is op chocolademelk en een iets voedzamere variant niet vervelend vindt is deze smoothie top! Natuurlijk eet ik er nog wel iets bij, zoals een boterhammetje met hummus, avocado of vega filet americain, maar als drankje bij mijn ontbijt vind ik dit echt wel een lekkerding.

4. Smoothie met avocado, banaan en sojadrink

Nodig: ½ glas Sojadrink – ½ glas water – ½ avocado – ½ banaan – 2 handen spinazie

Deze smoothie is súper vullend en heel dik. Hij smaakt heerlijk, maar het is wel echt even een flinke bodem, door de combinatie van avocado (vet en vullend) en banaan (stevig en veel suikers). De sojadrink maakt het geheel nóg romiger dan het al is en daarom moet je ook echt wel een glas water door je smoothie blenderen, anders krijg je dit groene goedje bijna niet naar binnen. Maar! Lekker dat het is 😀 En echt een stevig begin van je dag.

5. OREO SMOOTHIE

Nodig: 250ml vanilleyoghurt – 1 banaan – 4 oreo’s – beetje water
Ja, ook bij dit recept die je alles gewoon in de blender totdat het een gladde massa is.

En ik vind dus dat een Oreo-smoothie absoluut niet in dit rijtje mag ontbreken. Hoewel dit meer smaakt als milkshake, maar dat ter zijde. Smoothies hoeven niet altijd knetter gezond te zijn; wat dacht je van zo’n Oreo-smoothie op zondagochtend? Ik word er blij van 😀

Oh en lekker is het ook zeker! Je kiest voor vanilleyoghurt omdat het daardoor een beetje die milkshake-vibes krijgt. Verder is de banaan gewoon weer een soort van body (en ook zoet) en zijn de Oreo’s het belangrijkste ingrediënt. Vet heerlijk. Enjoy!

Dat waren mijn 5 smakelijke smoothies. Ik ben benieuwd of je dit tof vond om te lezen en of je wellicht meer inspiratie wil voor smoothies? Laat het hieronder weten!

Volg mijn leven op Instagram
Daar deel ik dagelijks alles wat ik meemaak in mijn leven. Van sories over thuiswerken, lekker koken, knuffelen met poes Teddy tot verbouwstories, m’n outfit of today en heel veel tips om het leven zelf leuk te maken #zelfdeslingersophangen. Je vindt me als @Lterveld op Insta!

Volg mijn recepten via Facebook
Op Facebook deel ik iedere dag 2 recepten. Zit je zonder inspiratie? I’m your girl! Volg Gewoon wat een studentje’ s avonds eet op Facebook en je zal nooit meer zonder inspiratie zitten!

4 reacties op “5x Smoothie met banaan

  • Wat leuk dit! Ik heb letterlijk vorige week de snoothie als ontbijt ontdekt. Ben niet echt een grote eter ‘s ochtends, dus deze oplossing lijkt perfect! Zelf maak ik hem vaak met banaan, melk, honing en kaneel en dan doe ik er nog wat ijsblokjes bij om het geheel wat frisser te maken 🙂 Thanks voor de inspiratie!

  • Ik ontbijt ook elke ochtend met een smoothie, vooral omdat het zo makkelijk en lekker is! Deze recepten ga ik zeker een keer proberen en ook de Becel! Heel erg benieuwd naar! En meer inspiratie is altijd welkom! 🙂

  • Eveline zegt:

    Leuke recepten! Ik ga ze ook zeker proberen! Ik ben meer fan van smoothie bowls (dus iets minder melk/water) en dan in een kommetje met wat granola etc. bovenop! Meteen wat meer vulling en ik eet mijn ontbijt liever dan dat ik het drink…. Oh en mocht je juist iets snels willen maar wel wat meer vullend, je kan ook prima wat havermout vlokken er doorheen blenden.. Proef je bijna niet en wel meteen wat extra carbs 😉

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.