Dit is hoe ik iedere maand mijn financiën beheer

Hallo beste mensen! Op instagram deelde ik deze week een overzicht van hoe Jan en ik iedere maand onze financiën bijhouden en ik kreeg ongeveer een miljoen reacties van mensen die hier heel veel vragen over hadden. En dus besloot ik eens een blogpost te schrijven over hoe wij onze financiën op orde houden.

In deze blogpost vind je het schema dat wij gebruiken, een download van ditzelfde (lege) schema om het zelf ook te gebruiken en daarnaast een heleboel antwoorden op vragen als ‘hoe bepaal je je budget’, ‘hoe geef ik minder geld uit aan eten’ en ‘hoe hou je het vol’.

Kleine disclaimer; ik ben geen financieel adviseur en doe ook maar wat, maar voor ons werkt deze methode, omdat het inzicht geeft in wat er in komt en waar het aan uitgegeven wordt, dus dat kan waarschijnlijk nooit kwaad.

Ons schema uitgelegd
In afbeelding 1 zie je het schema dat wij gebruiken. Het plusje boven het vakje Totaal (boven de U) kun je uitklappen, zodat je een heleboel cellen krijgt om je uitgaven zelf in in te voeren. In het rijtje Totaal telt hij de totale bedragen op en in het rijtje budget ziet je wat we ervoor bedacht hadden.

Schermafbeelding 2020-02-06 om 12.52.58

Afbeelding 1

We maken een verschil tussen vaste en variabele kosten. De vaste kosten spreken voor zich; die zijn iedere maand hetzelfde.

De variabele kosten zal ik even toelichten:
Boodschappen; we lichten twee supermarkten apart uit, omdat we bij de Vomar vaak veel goedkoper boodschappen doen dan bij AH. Zo kunnen we, als de cijfers eind van de maand rood zijn, duidelijk zien of dat eraan ligt dat we teveel boodschappen bij de duurdere supermarkt hebben gedaan. Het potje ‘anders’ is voor alle andere boodschappen die bij andere winkels zijn gedaan, bijvoorbeeld de bakker, de Turkse groenteman of wasmiddel van kruidvat.

Huis/Bloemen; omdat we vorig jaar verhuisd zijn, doen we nog steeds veel in huis. Ik scoor nog regelmatig een nieuw meubelstuk of nieuwe bloemen voor op tafel.

Bouwmarkt; en ja, we klussen ook nog steeds veel, dus we hebben veel bezoekjes aan de bouwmarkt. Samen met de kostenpost huis/bloemen hebben we €100 per maand gebudgetteerd voor deze kosten. Dus in totaal €100. Dat redden we echter nooit, maar in de toekomst hopen we wel dat dit steeds minder wordt (een huis moet toch ooit af zijn).

Luxe boodschappen; dit zijn de boodschappen die we doen voor etentjes (die geven we vaak), of als we bijvoorbeeld een bestelling van nieuwe wijnen doen. Of een bezoekje brengen aan Marqt voor een luxe diner. Dus alle boodschappen die niet regulier zijn. Omdat wij deze kosten nou eenmaal vaak maken, hebben we ze gebudgetteerd. Je kan het beter in een schema proppen dan er iedere maand door overvallen worden.

Recreatie/vertier; dit zijn alle kosten voor leuke dingen doen. Uitgaan, bioscoop, theater, weekendjes weg, dat soort dingen. Samen met de luxe boodschappen hebben we hiervoor €350 gebudgetteerd. Dit omdat we niet iedere maand een weekendje weg gaan en ook niet iedere maand een bestelling wijn doen, maar deze kosten er wel iedere maand zijn, in welke vorm dan ook.

Uiteten; omdat dit zo’n specifieke kostenpost van ons is en we iedere maand wel een keer lekker uit eten gaan, hebben we hier een aparte post voor gereserveerd. Koffietjes bij Starbucks en saucijzenbroodjes bij tankstations vallen hier ook onder trouwens.

Auto; dit zijn alle variabele kosten die we voor de auto maken. Denk aan tanken, parkeerkosten die buiten de parkeervergunning vallen en bezoekjes aan de autowasstraat.

Teddy; dit is Teddy’s voer, spul voor in z’n kattenbak en de jaarlijkse vaccinaties. De ene maand komen we wel aan dit bedrag, de andere maand niet. Het is een gemiddelde.

Onvoorzien; onder deze post vallen dingen als cadeautjes en andere ongeplande kosten.

Op een van de eerste dagen van een nieuwe maand vullen wij alle kosten in in het schema. Dit doen we door te kijken naar onze online afschrijvingen en die vullen we allemaal in in dit schema. Je kunt ‘m namelijk uitklikken;

Schermafbeelding 2020-02-06 om 12.55.19

Aan het einde van de maand ziet het er dan als volgt uit. De totalen zijn ingevuld en we geven de vakken een rode of groene kleur (handmatig), afhankelijke van of we meer of minder dan gebudgetteerd hebben uitgegeven.

Schermafbeelding 2020-02-04 om 14.42.01

Zo hebben we in januari teveel uitgegeven aan boodschappen en huis/bloemen/bouwmarkt en hadden we te hoge onvoorziene kosten. Echter bleven we bij de luxe boodschappen, recreatie/vertier, uiteten, auto en teddy lekker binnen budget, dus dat heft elkaar op.

Alles wat we aan het einde van de maand overhouden, schrijven we vervolgens naar de spaarrekening. Het is dus niet zo dat we doen dat we bijvoorbeeld €80 overhielden in het potje ‘uit eten’ dat we dat de volgende maand meenemen. Nee; we hebben niet voor niets gebudgetteerd, dus we willen niet opeens met meer geld zitten dan we van plan waren. Deze budgetten hebben we ingesteld zodat we welk leuk kunnen leven, maar niet al het geld uitgeven dat we hebben.

DOWNLOAD
Wil je deze excelsheet zelf gebruiken? TOF! Dat kan  natuurlijk. Wel moet ik zeggen dat er vrij veel werk in zit, vooral van mijn vriend en daarom zouden we het vet fijn vinden als je wil betalen voor je download. Je kunt het bestand hier kopen in mijn Etsy shop. Je betaalt dan met bijvoorbeeld Ideal en zodra de betaling binnen is, kun je automatisch het bestand downloaden. Succes er mee!

En dan gaan we nu over tot de veelgestelde vragen…

Hoe bepaal je je budget?
Wij hebben de verschillende budgetten bepaald op basis van wat we in de maanden ervoor eraan hebben uitgegeven én wat we er aan willen uitgeven. Het budget voor de auto (€200) is bijvoorbeeld gebaseerd op de kosten die we de maanden ervoor steeds maakten voor tanken en parkeren. Daarop wil je niet besparen, dus dan zet je dat budget ook realistisch op €200. Maar het budget voor dingen in huis staat op €100 en wordt bijna altijd overschreden; echter willen we per maand niet meer uitgeven dan €100 en iedere keer dat we dat toch doen en de cijfertjes rood worden, weten we dat we teveel uitgegeven hebben. Op den duur leer je hier van :).

Hoe doe je dat met kosten die niet maandelijks zijn?
Vrijwel al onze kosten zijn maandelijks of kun je zo instellen dat ze maandelijks worden afgeschreven.

Hoe houd je je aan je budget?
We hebben de budgetten zo realistisch mogelijk ingedeeld. Daarnaast kijken we maandelijks vooruit naar wat er komen gaat en kun je dus vaak aan het begin van de maand al wel inschatten of je nog wel of niet die concertkaartjes (kostenpost vertier) kunt kopen. Voor komende maand weet ik bijvoorbeeld al dat we een keer naar de Schouwburg gaan en dat we dan waarschijnlijk van te voren wel uit eten willen, dus dan weet ik dat er minder ruimte is voor een spontaan restaurantbezoek op een random dinsdagavond.

Tel je zelf je uitgaven op of kan dat automatisch?
Wij kijken iedere maand naar de gepinde uitgaven op onze gezamenlijke rekening en voeren die dan handmatig in in het schema. Het schema telt het zelf allemaal op (ook binnen de verschillende tabbladen). Het kan volgens mij ook wel automatisch via allerlei financiële apps, maar om eerlijk te zijn vond ik ze allemaal slecht werken (als je je bankzaken bij ING doet).

Hoe hou je het vol om het iedere maand in te vullen?
TAART. Serieus; je moet het een beetje gezellig maken, dus wij gaan er gezellig voor zitten en trakteren ons zelf op taart. Zo doe ik overigens ook altijd de administratie van mijn bedrijf. Waar taart al niet goed voor is.

Daarnaast kijk ik er nog iedere maand tegenop, maar the minute dat we er aan begonnen zijn, vind ik het al helemaal niet meer erg en naderhand vind ik het altijd heel chill. Het is echt heel fijn om zo overzichtelijk met je geld om te gaan.

Is er ruimte voor spontane dingen?
Ja dat is er, maar aan het einde van de maand zien we altijd de afrekening daarvan. Als een spontane actie niet in een van de categorieën past die we gebudgetteerd hebben, komt ‘ie onder ‘onvoorzien’ en dan loopt die al snel over.

Verder hebben we veel spontane dingen al van te voren ingecalculeerd. Zo hebben we €200 gebudgetteerd voor etentjes buiten de deur en dat zijn toch vaak spontane acties. Als je van jezelf weet dat je dat soort uitspattingen vaak hebt, is het slim om er gewoon een budget aan te hangen. Zo hadden wij als uitspatting vaak een online bestelling van veel mooi, goed vlees of een bestelling van lekkere wijnen bij mijn vader en die vielen altijd in de kostenpost ‘onvoorzien’. Die op een gegeven moment volledig uitpuilde. Realistisch gezien bestellen wij nou eenmaal vaak wijn of luxe boodschappen of gaan we uit eten, dus dan kun je dit beter meenemen in je budgettering en zo min mogelijk aan de spontaniteit overlaten.

Daarnaast hebben we gewoon nog een spaarrekening, voor echt spontane dingen als een wasmachine die kapot gaat of concertkaartjes voor een fantastisch concert dat opeens in de verkoop gaat.

Hoe doe je dat met onvoorziene uitgaven als een kapotte wasmachine?
Zoals hierboven! We hebben een spaarrekening én zorgen dat we niet AL ons geld ingedeeld hebben in budgetten. Zo maken Jan en ik allebei een bepaald bedrag over naar de gezamenlijke rekening, maar hebben we allebei ook gewoon nog geld op onze eigen rekening staan. Mocht er dan opeens echt een tering dure dakrenovatie tussendoor komen (wat het geval is bij ons), dan hebben we daar gewoon nog geld voor, naast dit alles wat gebudgetteerd is.

Check je tussentijds hoe het gaat?
Nee, maar aan het einde van de ene maand kijken we wel vooruit naar de komende maand. Tussentijds checken lijkt me heerlijk, maar door iedere maand dit schema in te vullen heb je al een redelijk beeld van hoe het met je financiën gaat en krijg je er wel een beetje gevoel voor. Als ik al een keer wijn heb besteld (luxe boodschappen), dan weet ik dat ik geen dikke boodschappen bij Marqt voor een etentje kan gaan doen, omdat dat potje waarschijnlijk al leeg is.

Hoeveel tijd ben je kwijt aan het invullen iedere maand?
Ongeveer 30 minuten.

Wat doe je met kleding, verzorgingsproducten en vakanties?
Die betalen we van onze persoonlijke rekening. Als ik shampoo koop tijdens het boodschappen doen is het gewoon gezamenlijk (boodschappen), maar als ik luxe shampoo van €20 voor mezelf koop verbied ik Jan het te gebruiken (haha) en betaal ik er zelf voor. Hetzelfde geldt vaak voor zijn gel en scheerspullen. Die koopt ‘ie gewoon zelf. Vakanties betalen we vooral van de spaarrekening, maar in de praktijk vooral van onze eigen spaarrekeningen.

Hoe verdelen jullie de gezamenlijke en prive-uitgaven?
We hebben naast deze rekening allebei ook nog een privé rekening voor onze eigen inkomsten en uitgaven. Dingen die ik alleen doe of koop voor mezelf, betaal ik dus gewoon zelf; dingen die we samen doen of gebruiken, betalen we samen. Daarom maken we ook allebei niet ons hele salaris over naar de gezamenlijke rekening, maar een bedrag dat we samen hebben afgesproken. Zo houden we allebei geld over voor onze eigen dingen, waar we dan ook gewoon zelf over kunnen beslissen.

Bewaren jullie bonnen?
NEE! Haha, we kijken gewoon op de rekening wat we allemaal gepind hebben, aan het einde van de maand.

Hoe behaal je je spaardoel?
Wij sparen iedere maand een vast bedrag (zie vaste kosten) en daarnaast schrijven we alles wat we aan het einde van de maand over hebben, naar de spaarrekening. Zo beginnen we iedere maand gewoon weer op 0 op de lopende rekening.

We gebruiken onze spaarrekening verder voor grote onvoorziene kosten; verbouwingen in huis, vakanties, dat soort dingen.

Dit was ‘m jongens. Ik hoop dat het jullie wat duidelijkheid en richtlijnen biedt. Ik hoop ook dat je niet veroordelend naar deze blogpost kijkt omdat je vindt dat we te veel of te weinig uitgeven. Dit is gewoon hoe het is en ik heb me eerlijk opengesteld naar Het Internet; ik hoop dat dat gewaardeerd wordt ;-).

Word jij nummer 40.000?
Ik heb bijna 35.000 volgers op Instagram! Volg je me daar ook? Dan laat ik wat meer zien van m’n persoonlijke leven :D. Op naar de 40K!

Meer recepten
Iedere dag inspiratie voor recepten ontvangen? Volg mijn blog op Facebook!

Sponsor je girllll
En ja mensen, ik heb nóg iets aan te smeren… Namelijk mijn boeken! Koop mijn tosti-boek of een van de twee kookboeken voor studenten. Als je dat hierrrr doet, verdien ik er ook nog wat gezelligs aan. Thanks!


23 reacties

Emilie -

Hi Leonie,

Ik probeer het bestand te downloaden/betalen maar 1. hij geeft de optie Ideal niet en 2. via Etsy komen we er niet door heen, website blijft steken op de ”door naar betalen” pagina. Is dit iets wat je vaker hebt gehoord?

Groetjes,
Emilie

leonie -

Super vreemd. Ik heb het bij 2 anderen ook gehoord, maar die konden later wel gewoon bestellen. Is het inmiddels gelukt? Probeer het anders eens via een andere browser! Als dat niet lukt; stuur mij even een mailtje :)

TIJN -

Heee! Chill dit overzicht. Ik had wel een basic versie, maar deze is toch iets uitgebreider :)
Vraagje… in je screenshot in dit artikel heb je een vak ‘acutal’, waarin bv. de kosten van alle boodschappen zijn samengenomen, dat mis ik bij mij…?
EN: als je vaste kosten elke maand zo goed als hetzelfde zijn, kan je die dan niet ook automatiseren, of moet ik ze gewoon iedere maand copy-pasten naar de volgende maand? :)
Thanks nogmaals!

leonie -

Volgens mij kan je dit wel automatiseren door iets van =(x) en dan op de plek van de x de naam van de cel die je wil kopieren toevoegen. Ennn actual = totaal! 😀

Matthias Vyncke -

Leuk dat het voor jullie werkt maar schandalig dat je mensen laat betalen voor zo’n basic excel bestand (cellen handmatig in kleur zetten?!). Hopelijk heeft jouw vriend nog andere talenten. Groeten aan de poes!

leonie -

Hoi! Het is inderdaad niet het meest geavanceerde excel-bestand, maar dit werkt goed voor ons en ik denk daarom ook voor anderen. Mijn vriend en ik zijn allebei geen professional op dit gebied, zoals duidelijk aangegeven staat in de blog, en ik deel vooral gewoon graag wat voor mij werkt in het leven. Gelukkig worden heel veel mensen daar blij van én heb ik veel mensen weten te inspireren om ook eens goed naar hun financiën te kijken. Hoe tof is dat! Dat dat gaat dmv een basic excel bestand, vind ik alleen maar top. En over dat bedrag wat we er voor vragen; ik heb een blog met 2500 recepten die je gratis kunt gebruiken; dit bestand is toevallig even iets heel anders, waar veel werk van mijn vriend in zit. Vandaar dat we nu voor een keer eens een bijdrage vragen voor het werk (dat hij vooral geleverd heeft). Groetjes!

Dio -

Super cool! Ik hou het zelf ook elke maand bij in een excel lijst, zodat ik direct kan zien als ik ergens te veel geld aan uitgeef. Op die manier houd ik mijzelf scherp en weet ik zeker dat ik niet te veel geld uitgeef.

leonie -

Precies dat! Lekker bezig!

Romi -

Super fijn. Heb hem gekocht en meteen aangepast naar mijn eigen situatie. Meteen duidelijk hoe het ervoor staat :)

leonie -

Vet leuk om te lezen. Goed bezig jij!

Daisy -

Lekker bezig! Ik probeer aan het eind van de maand ook altijd te kijken hoe we er voorstaan. Heb wel een klein vraagje, hebben jullie een gezamenlijke spaarrekening??
Schattig dat jullie ook een Teddy potje hebben!

Leonie -

Ja we hebben een gezamenlijke spaarrekening en allebei onze eigen spaarrekening.

Anna -

Tip: google conditional formatting als je automatisch rood of groen wil in je excel, heel gemakkelijk ingesteld!

leonie -

Thanks voor de tip!

Annabelle -

Hoi,
Ik heb de document gekocht en het bedrag is ook afgeschreven van mijn rekening maar ik krijg geen mail met het document of enige andere bevestiging…denk dat er iets mis is gegaan! Kan je mij hier over contacten?
Groetjes annabelle

Leonie ter veld -

Ik had dit ook! Maar na een dag kwam hij toch binnen. Hoe je me op de hoogte?

leonie -

Fijn dat dit inmiddels is opgelost <3 Mocht iemand anders hier ook tegenaan lopen, mail me ff!

Dieb -

Kleine tip!
Bij ING kan je, je bankmutaties exporteren naar excel. Door de mutaties in exel te sorteren op naam kun je super snel zien hoeveel je ergens aan uit geeft.
Scheelt weer tijd en rekenen

Leonie -

Hmmm interessant!

Jet -

Megachill dit, thanks! Heb hem direct aangeschaft. Op het tabblad spaaroverzicht, vul je daar in wat je hebt? Of wat je inlegt?

leonie -

Wat je hebt!

Vera -

Wauw, wat ontzettend overzichtelijk en volwassen (is denk ik het juiste woord?) van jullie om elke maand zo dit overzicht te hebben. En bedankt dat je er zo open over bent. Wanneer ik ga samenwonen ga ik zeker dit schema overwegen, want het lijkt me als pril samenwonend koppel toch best spannend om gezamenlijke kosten voor dingen te hebben!

Leonie -

Jaaa ik vind het ook heel volwassen, maar het is zo fijn om zo inzichtelijk met geld om te gaan!

Reageer ook