Dit is hoe ik maandelijks mijn financiën beheer

Hallo beste mensen! Het is inmiddels twee jaar geleden dat Jan en ik voor het eerst ons financiële invuldocument deelden op Etsy, zodat jullie ook maandelijks je financiën kunnen bijhouden. Na ruim 1600 downloads leek het ons goed om het document een klein beetje aan te passen en hier en daar te verbeteren, maar vooral: even actueel te maken voor een nieuw jaar. Deze blogpost uit 2021 herschrijf ik nu, eind 2023, om nog meer mensen te inspireren om hun maandelijkse financiën bij te houden, om grip te houden op je inkomsten en vooral je uitgaven.

Let op: heb je het document al eens eerder gedownload? Dan is er voor jou niet zoveel veranderd en hoef je geen nieuwe te downloaden. Maar misschien werkt deze blogpost wel als een lekkere reminder om het maandelijks bijhouden weer op te pakken. Succes!

Hoe het begon
Op Instagram deelde ik in 2020 maandelijks een overzicht van hoe Jan en ik onze financiën bijhouden. Dat doen we iedere maand met z’n twee, om meer grip te krijgen op waar ons geld allemaal naartoe gaat. Zo heb je een duidelijk beeld van wat je uitgeeft aan boodschappen, etentjes en bij ons bijvoorbeeld klussen in huis. Na zo’n maand kan je soms echt schrikken van hoeveel geld je hebt uitgegeven aan een bepaald iets, waardoor je wat bewustwording krijgt rondom je uitgaven en daar beter mee om kunt gaan. Om het allemaal behapbaar en niet saai te maken, doen we het met z’n twee, mét taart of iets anders lekkers én iedere maand, omdat het dan een klusje is van een halfuurtje werk, max.

Na heel veel reacties hierop, besloten we ons financiële template in 2021 online te zetten. Dit is inmiddels meer dan 1600x gedownload en dus is het tijd voor een geüpdatete versie. Die vind je in deze blogpost.

In deze blogpost vind je het super simpele schema dat wij gebruiken om maandelijks te kijken naar waar we ons geld aan uitgeven. Je kunt dat schema hier downloaden. Daarnaast geef ik in dit artikel een heleboel antwoorden op vragen als ‘hoe bepaal je je budget’, ‘hoe geef ik minder geld uit aan eten’ en ‘hoe hou je het vol’.

Disclaimer; ik ben geen financieel adviseur en doe ook maar wat, maar voor ons werkt deze methode, omdat het inzicht geeft in wat er in komt en waar het aan uitgegeven wordt, dus dat kan waarschijnlijk nooit kwaad.

Ons schema uitgelegd
In afbeelding 1 zie je het schema dat wij gebruiken. Het plusje boven het vakje Totaal kun je uitklappen, zodat je een heleboel cellen krijgt om je uitgaven zelf in in te voeren. In het rijtje Totaal telt hij de totale bedragen op en in het rijtje budget ziet je wat we ervoor bedacht hadden.We maken een verschil tussen vaste en variabele kosten. De vaste kosten spreken voor zich; die zijn iedere maand hetzelfde.

Afbeelding 1

De variabele kosten zal ik even toelichten:

Boodschappen; we lichten twee supermarkten apart uit, omdat we bij de ene supermarkt vaak veel goedkoper boodschappen doen dan bij de ander. Zo kunnen we, als de cijfers eind van de maand rood zijn, duidelijk zien of dat eraan ligt dat we teveel boodschappen bij de duurdere supermarkt hebben gedaan. Het potje ‘anders’ is voor alle andere boodschappen die bij andere winkels zijn gedaan, bijvoorbeeld de bakker, de Turkse groenteman of wasmiddel van kruidvat.

Leuke dingen/uitjes; dit zijn alle kosten voor leuke dingen doen. Uitgaan, bioscoop, theater, weekendjes weg, dat soort dingen.

Uiteten/drinken; dit zijn alle kosten voor eten dat we niet zelf maken. Een hapje eten in de stad, wijntjes drinken op een terras, een maaltijd bestellen via thuisbezorgd en zelf een een koffietje halen in de stad of een keer door de McDrive vallen onder uit eten gaan in onze budgettering.

Huis/interieur; Ik scoor regelmatig een nieuw meubelstuk of nieuwe bloemen voor op tafel. Ook gaan we regelmatig naar de bouwmarkt, dus die kosten vallen allemaal onder dit kopje.

Auto/OV; dit zijn alle variabele kosten die we voor de auto maken. Denk aan tanken, parkeerkosten die buiten de parkeervergunning vallen en bezoekjes aan de autowasstraat. Jan z’n OV kaart die hij nodig heeft voor werk valt hier niet onder; die betaalt hij van zijn eigen rekening.

Huisdier; dit is Teddy’s voer, spul voor in z’n kattenbak en de jaarlijkse vaccinaties. De ene maand komen we wel aan dit bedrag, de andere maand niet. Het is een gemiddelde.

Hobby’s/sport; dit is een random kostenpost die je zelf in kan vullen. In ons geval staat hier ‘luxe boodschappen’, omdat het voor ons een gezamelijke hobby is om lekkere wijnen te kopen of etentjes te organiseren voor vrienden. Die kosten vallen allemaal onder deze ‘hobby’.

Cadeautjes; er is altijd wel iemand jarig waar je niet aan had gedacht. Hiervoor budgetteren we altijd wat geld, maar het kan ook prima zo zijn dat je over dat budget heen gaat. Als je dit schema een paar jaar volhoudt, zou je op een gegeven moment een fatsoenlijke budgettering moeten kunnen maken ;-). Tenzij al heel vaak van vriendenkring wisselt, haha.

Onvoorzien; onder deze post vallen alle ongeplande kosten.

Vakantie; alle weekendjes weg, hotelovernachtingen, hutjes op de hei en vakanties vallen hier onder. Jan en ik doen het wel zo dat als we op reis gaan, we de reis vaak van onze eigen spaarrekening betalen, maar eenmaal óp vakantie vullen we hier alle kosten in.

Op een van de eerste dagen van een nieuwe maand vullen wij alle kosten in in het schema. Dit doen we door te kijken naar onze online afschrijvingen en die vullen we allemaal in in dit schema. Je kunt ‘m namelijk uitklikken;

Afbeelding 2

Aan het einde van de maand ziet het er dan als volgt uit (afbeelding 3). De totalen zijn ingevuld en tellen op in de kolom totaal (U) en actual (V). De cellen in de kolom actual kleuren automatisch rood of groen, afhankelijke van of we meer of minder dan gebudgetteerd hebben uitgegeven. Het budget vullen we in in kolom W.

Afbeelding 3

Door een realistisch budget in te stellen, krijg je een realistisch overzicht van wat je waaraan uitgeeft per maand. Zo liepen bij ons vaak de boodschappen de spuigaten uit en hebben we een extra kopje ‘luxe boodschappen’ toegevoegd voor de etentjes die we geven. Zo worden we niet maandelijks verrast door te veel uitgaven aan boodschappen, maar weten we iedere maand dat die kosten eraan komen, omdat we ze gebudgetteerd hebben. Onderaan de streep geven we dan nog steeds veel geld uit aan boodschappen, maar we hebben het in ieder geval inzichtelijk en kunnen er daardoor iets aan doen. Als dit namelijk gebeurt bij én de boodschappen én de autokosten én uiteten gaan, dan moet je misschien ergens iets minder geld gaan uitgeven.

Maar! Soms houden we ook geld over aan het einde van de maand. Alles wat we overhouden, schrijven we vervolgens naar de gezamenlijke spaarrekening. Het is dus niet zo dat we doen dat we bijvoorbeeld €80 overhielden in het potje ‘uit eten’ dat we dat de volgende maand meenemen. Nee; we hebben niet voor niets gebudgetteerd, dus we willen niet opeens met meer geld zitten dan we van plan waren. Deze budgetten hebben we ingesteld zodat we welk leuk kunnen leven, maar niet al het geld uitgeven dat we hebben.

Nieuw in dit jaaroverzicht t.o.v. de vorige versie
In dit nieuwe financieel overzicht hebben we nu ook een jaaroverzicht gemaakt zodat je heel makkelijk aan het einde van het jaar kan zien hoe je het maandelijks hebt gedaan. Gedurende het jaar zullen er maanden zijn dat je lekker bezig bent en maanden waar je misschien iets uit de bocht vliegt. Financieel gezien dan ;-). Het jaaroverzicht geeft je een mooi overzicht van de totalen, want hoeveel euro geef je nu eigenlijk uit aan boodschappen per jaar? Of hoeveel van je budget gaat er nou eigenlijk naar etentjes buiten de deur? Aan het einde van dit jaar weet je dat precies. Dat overzicht geeft je vervolgens weer een goede indicatie of je budgetten realistisch waren of dat je ze iets moet aanpassen voor het volgende jaar. Je hoeft verder niets in te vullen, alles wat je invult in het maandoverzicht is automatisch gekoppeld aan het jaaroverzicht.

Vermogensoverzicht:
Zodra je tegen mij – Leonie – begint over aandelen, indexen en al dat soort ingewikkeldheden, dan gaat bij mij het licht uit. Maar Jan vindt het leuk om ook hier mee bezig te zijn. Afgelopen jaar zijn we daarom begonnen om iets gestructureerder ons vermogen bij te houden; spaarrekeningen, eventuele aandelen en crypto. Omdat het verschillende rekeningen zijn heb je nooit een totaal overzicht. In dit template van 2021 kun je de totale stand aan het einde van de maand invullen zodat je kan zien of je vermogen groeit of slinkt. Voor Jan werkt het motiverend om dit iedere maand in te vullen, vooral als je ziet dat dit gestaag stijgt. Dit tabblad is verder niet gekoppeld aan de andere tabbladen, je hoeft het niet in te vullen maar het kan wel. Succes!

DOWNLOAD
Wil je dit excelsheet zelf gebruiken? TOF! Je kunt het bestand hier kopen in mijn Etsy shop. Je betaalt dan met bijvoorbeeld iDeal en zodra de betaling binnen is, kun je automatisch het bestand downloaden. Je krijgt een mail van Etsy met de link naar het bestand.

Let op: soms lukt het niet om te betalen met iDeal. Niets aan de hand! Ververs de pagina en zorg ervoor dat de pagina op Nederland/Euro staat. Dit kun je ergens in beeld aanpassen. Als het goed is verschijnt de mogelijkheid om te betalen met iDeal dan gewoon weer. Zo niet, dan kun je het ook even in een andere browser proberen. Er zijn je 1400 mensen voor gegaan die hebben betaald met iDeal, dus het kan gewoon veilig :).

Let op: heel soms komt het voor dat je wel betaalt hebt en het geld is ook afgeschreven, maar je ontvangt niet direct een mail van Etsy met de link naar het bestand. Helaas is er dan – door een fout bij Etsy- iets mis gegaan. Etsy zit hier altijd bovenop en stort binnen een paar dagen het geld weer naar je terug. Je hoeft hier niets voor te doen. Helaas moet je de bestelling wel opnieuw plaatsen.

VEELGESTELDE VRAGEN

Hoe bepaal je je budget?
Wij hebben de verschillende budgetten bepaald op basis van wat we in de maanden ervoor eraan hebben uitgegeven én wat we er aan willen uitgeven. Het budget voor de auto (€200) is bijvoorbeeld gebaseerd op de kosten die we de maanden ervoor steeds maakten voor tanken en parkeren. Daarop wil je niet besparen, dus dan zet je dat budget ook realistisch op €200. Maar het budget voor dingen in huis staat op €100 en wordt bijna altijd overschreden; echter willen we per maand niet meer uitgeven dan €100 en iedere keer dat we dat toch doen en de cijfertjes rood worden, weten we dat we teveel uitgegeven hebben. Op den duur leer je hier van :).

Hoe doe je dat met kosten die niet maandelijks zijn?
Vrijwel al onze kosten zijn maandelijks of kun je zo instellen dat ze maandelijks worden afgeschreven.

Hoe houd je je aan je budget?
We hebben de budgetten zo realistisch mogelijk ingedeeld. Daarnaast kijken we maandelijks vooruit naar wat er komen gaat en kun je dus vaak aan het begin van de maand al wel inschatten of je nog wel of niet die concertkaartjes (kostenpost vertier) kunt kopen.

Tel je zelf je uitgaven op of kan dat automatisch?
Wij kijken iedere maand naar de gepinde uitgaven op onze gezamenlijke rekening en voeren die dan handmatig in in het schema. Het schema telt het zelf allemaal op (ook binnen de verschillende tabbladen). Het kan volgens mij ook wel automatisch via allerlei financiële apps, maar om eerlijk te zijn vond ik ze allemaal slecht werken (als je je bankzaken bij ING doet).

Hoe hou je het vol om het iedere maand in te vullen?
TAART. Serieus; je moet het een beetje gezellig maken, dus wij gaan er gezellig voor zitten en trakteren ons zelf op taart. Zo doe ik overigens ook altijd de administratie van mijn bedrijf. Waar taart al niet goed voor is.

Daarnaast kijk ik er nog iedere maand tegenop, maar the minute dat we er aan begonnen zijn, vind ik het al helemaal niet meer erg en naderhand vind ik het altijd heel chill. Het is echt heel fijn om zo overzichtelijk met je geld om te gaan.

Is er ruimte voor spontane dingen?
Ja dat is er, maar aan het einde van de maand zien we altijd de afrekening daarvan. Als een spontane actie niet in een van de categorieën past die we gebudgetteerd hebben, komt ‘ie onder ‘onvoorzien’ en dan loopt die al snel over.

Verder hebben we veel spontane dingen al van te voren ingecalculeerd. Zo hebben we €200 gebudgetteerd voor etentjes buiten de deur en dat zijn toch vaak spontane acties. Als je van jezelf weet dat je dat soort uitspattingen vaak hebt, is het slim om er gewoon een budget aan te hangen. Zo hadden wij als uitspatting vaak een online bestelling van veel mooi, goed vlees of een bestelling van lekkere wijnen bij mijn vader en die vielen altijd in de kostenpost ‘onvoorzien’. Die op een gegeven moment volledig uitpuilde. Realistisch gezien bestellen wij nou eenmaal vaak wijn of luxe boodschappen of gaan we uit eten, dus dan kun je dit beter meenemen in je budgettering en zo min mogelijk aan de spontaniteit overlaten.

Daarnaast hebben we gewoon nog een spaarrekening, voor echt spontane dingen als een wasmachine die kapot gaat of concertkaartjes voor een fantastisch concert dat opeens in de verkoop gaat.

Hoe doe je dat met onvoorziene uitgaven als een kapotte wasmachine?
Zoals hierboven! We hebben een spaarrekening én zorgen dat we niet AL ons geld ingedeeld hebben in budgetten. Zo maken Jan en ik allebei een bepaald bedrag over naar de gezamenlijke rekening, maar hebben we allebei ook gewoon nog geld op onze eigen rekening staan. Mocht er dan opeens echt een tering dure dakrenovatie tussendoor komen (wat het geval was bij ons), dan hebben we daar gewoon nog geld voor, naast dit alles wat gebudgetteerd is.

Check je tussentijds hoe het gaat?
Nee, maar aan het einde van de ene maand kijken we wel vooruit naar de komende maand. Tussentijds checken lijkt me heerlijk, maar door iedere maand dit schema in te vullen heb je al een redelijk beeld van hoe het met je financiën gaat en krijg je er wel een beetje gevoel voor. Als ik al een keer wijn heb besteld (luxe boodschappen), dan weet ik dat ik geen dikke boodschappen bij Marqt voor een etentje kan gaan doen, omdat dat potje waarschijnlijk al leeg is.

Hoeveel tijd ben je kwijt aan het invullen iedere maand?
Ongeveer 30 minuten.

Wat doe je met kleding, verzorgingsproducten en vakanties?
Die betalen we van onze persoonlijke rekening. Als ik shampoo koop tijdens het boodschappen doen is het gewoon gezamenlijk (boodschappen), maar als ik luxe shampoo van €20 voor mezelf koop verbied ik Jan het te gebruiken (haha) en betaal ik er zelf voor. Hetzelfde geldt vaak voor zijn gel en scheerspullen. Die koopt ‘ie gewoon zelf. Vakanties betalen we vooral van de spaarrekening, maar in de praktijk vooral van onze eigen spaarrekeningen.

Hoe verdelen jullie de gezamenlijke en prive-uitgaven?
We hebben naast deze rekening allebei ook nog een privé rekening voor onze eigen inkomsten en uitgaven. Dingen die ik alleen doe of koop voor mezelf, betaal ik dus gewoon zelf; dingen die we samen doen of gebruiken, betalen we samen. Daarom maken we ook allebei niet ons hele salaris over naar de gezamenlijke rekening, maar een bedrag dat we samen hebben afgesproken. Zo houden we allebei geld over voor onze eigen dingen, waar we dan ook gewoon zelf over kunnen beslissen.

Bewaren jullie bonnen?
NEE! Haha, we kijken gewoon op de rekening wat we allemaal gepind hebben, aan het einde van de maand.

Hoe behaal je je spaardoel?
Wij sparen iedere maand een vast bedrag (zie vaste kosten) en daarnaast schrijven we alles wat we aan het einde van de maand over hebben, naar de spaarrekening. Zo beginnen we iedere maand gewoon weer op 0 op de lopende rekening.

We gebruiken onze spaarrekening verder voor grote onvoorziene kosten; verbouwingen in huis, vakanties, dat soort dingen.

Volg mijn leven op Instagram
Daar deel ik dagelijks alles wat ik meemaak in mijn leven. Van stories over thuiswerken, lekker koken, knuffelen met poes Teddy tot verbouwstories, m’n outfit of today en heel veel tips om het leven zelf leuk te maken #zelfdeslingersophangen. Je vindt me als @Lterveld op Insta!

Volg mijn recepten via Facebook
Op Facebook deel ik iedere dag 2 recepten. Zit je zonder inspiratie? I’m your girl! Volg Gewoon wat een studentje’ s avonds eet op Facebook en je zal nooit meer zonder inspiratie zitten!

29 reacties op “Dit is hoe ik maandelijks mijn financiën beheer

  • Hallo,

    Ik heb hem zojuist gedownload, alleen zie ik alleen maar de maand november staan? Houdt hij dit dan zelfstandig bij in het jaaroverzicht als ik het daarna aanpas naar februari?

  • Hi, echt top template! Enige is dat ik al uren mijn variabele kosten probeer aan te passen maar alles verspringt steeds. Ik heb veel meer variabele kosten en probeer die er tussen te proppen maar dat gaat niet zo makkelijk…. Heb je misschien tips?

  • Dit artikel en de porterenee podcast zorgden ervoor dat ik Eindelijk ook ben begonnen met meer overzicht in de niet-vaste lasten. Bedankt! Ik ben wel een echte excel liefhebber dus ben lekker zelf aan het knutselen gegaan daar, maar je artikel is echt een fijne inspiratie geweest. Ik ga het eerst eens drie maanden bijhouden en dan budgetten stellen.

  • Heb hem ook gekocht! Werkt heel fijn!

    Alleen als ik posten wil toevoegen dan komt er een gek streepje en vervolgens aan het einde telt hij niet automatisch op. Kun je deze excel held helpen?

  • Hey Leonie!

    Ik heb het template gedownload en ben direct gaan invullen. Ik merk dat bij ‘actual’ niet automatisch wordt bijgekleurd. Mijn budget is 100 en ik heb 77 uitgegeven, maar hij blijft in het rood staan. Enig idee hoe ik dit kan oplossen? Groetjes!

  • Hi Leonie,

    Ik probeer het bestand te downloaden/betalen maar 1. hij geeft de optie Ideal niet en 2. via Etsy komen we er niet door heen, website blijft steken op de ”door naar betalen” pagina. Is dit iets wat je vaker hebt gehoord?

    Groetjes,
    Emilie

  • Volgens mij kan je dit wel automatiseren door iets van =(x) en dan op de plek van de x de naam van de cel die je wil kopieren toevoegen. Ennn actual = totaal! 😀

  • Hoi! Het is inderdaad niet het meest geavanceerde excel-bestand, maar dit werkt goed voor ons en ik denk daarom ook voor anderen. Mijn vriend en ik zijn allebei geen professional op dit gebied, zoals duidelijk aangegeven staat in de blog, en ik deel vooral gewoon graag wat voor mij werkt in het leven. Gelukkig worden heel veel mensen daar blij van én heb ik veel mensen weten te inspireren om ook eens goed naar hun financiën te kijken. Hoe tof is dat! Dat dat gaat dmv een basic excel bestand, vind ik alleen maar top. En over dat bedrag wat we er voor vragen; ik heb een blog met 2500 recepten die je gratis kunt gebruiken; dit bestand is toevallig even iets heel anders, waar veel werk van mijn vriend in zit. Vandaar dat we nu voor een keer eens een bijdrage vragen voor het werk (dat hij vooral geleverd heeft). Groetjes!

  • Super cool! Ik hou het zelf ook elke maand bij in een excel lijst, zodat ik direct kan zien als ik ergens te veel geld aan uitgeef. Op die manier houd ik mijzelf scherp en weet ik zeker dat ik niet te veel geld uitgeef.

  • Lekker bezig! Ik probeer aan het eind van de maand ook altijd te kijken hoe we er voorstaan. Heb wel een klein vraagje, hebben jullie een gezamenlijke spaarrekening??
    Schattig dat jullie ook een Teddy potje hebben!

  • Annabelle zegt:

    Hoi,
    Ik heb de document gekocht en het bedrag is ook afgeschreven van mijn rekening maar ik krijg geen mail met het document of enige andere bevestiging…denk dat er iets mis is gegaan! Kan je mij hier over contacten?
    Groetjes annabelle

  • Kleine tip!
    Bij ING kan je, je bankmutaties exporteren naar excel. Door de mutaties in exel te sorteren op naam kun je super snel zien hoeveel je ergens aan uit geeft.
    Scheelt weer tijd en rekenen

  • Megachill dit, thanks! Heb hem direct aangeschaft. Op het tabblad spaaroverzicht, vul je daar in wat je hebt? Of wat je inlegt?

  • Wauw, wat ontzettend overzichtelijk en volwassen (is denk ik het juiste woord?) van jullie om elke maand zo dit overzicht te hebben. En bedankt dat je er zo open over bent. Wanneer ik ga samenwonen ga ik zeker dit schema overwegen, want het lijkt me als pril samenwonend koppel toch best spannend om gezamenlijke kosten voor dingen te hebben!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *