Leonie’s week 29: Op reis door Zuid Afrika: van Kaapstad tot Stellenbosch

Dag leuke mensen! Als je me op Instagram of Snapchat volgt is het je vast niet ontgaan dat ik op vakantie ben in ZUID AFRIKA! Woehoe! Samen met mijn ouders, zus en haar vriend (Yorick) maken we een reis van Kaapstad naar Oudshoorn en weer terug, om te vieren dat papi en mami 30 jaar getrouwd zijn. HEERLIJK!

Happy family!

Dinsdag stapte ik in het vliegtuig naar Kaapstad – voor het eerst een intercontinentale vlucht – en inmiddels is het zondag en zitten we in Stellenbosch. En zoals iedere zondag ga ik jou eens even bijpraten over mijn week. Die deze week dus behoorlijk (beter gezegd: compleet) in het teken staat van Zuid – freaking – AFRIKA!

Maandag: afronden & inpakken
Hoewel ik maandag net terug was van een weekend Welcome to the Village, moest ik alweer mijn tas inpakken. Maar éérst moest ik flink wat werk afhebben. Ik had een to do list van 17 grote dingen; van een advertorial voor MAGGI tot alle social media inplannen voor de komende twee weken. Veel werk, maar echt een lekker dagje en om 10 uur ’s avonds was alles gedaan. Tijd om in te pakken én Gossip Girl kijken. De volgende ochtend moest ik om 7 uur op Schiphol zijn en ik wilde doodmoe in het vliegtuig zitten, dus een Gossip Girl-marathon kon er nog wel van af.

Dinsdag: Vliegen naar Kaapstad!
Dinsdagochtend was ik om 7 uur op Schiphol, waar ik m’n ouders ontmoette. Samen vlogen we die dag naar Kaapstad. Dit was voor het eerst dat ik een vlucht van 11 uur ging maken en ik vond ’t best spannend. Ik hou er gewoon echt niet van om heel lang in een ruimte te zitten waar je niet uit weg kan en was er dan ook HELEMAAL klaar mee halverwege. Maar The Revenant heeft me er doorheen geholpen; een ellenlange film, maar daardoor was ‘ie perfect voor in het vliegtuig (en goed dat hij was, wow!). En ik had het knetter goede voornemen om flink aan mijn boek te werken tijdens de vlucht en heb welgeteld 0 woorden getypt. Lekker bezig Leo, woehoe! (…).

’s Avonds stonden mijn zus en haar boyfriend Yorick ons op te wachten op het vliegveld en gingen we met z’n allen naar de villa.

Woensdag: Kaapstad verkennen
Woensdag gingen we voor het eerst Kaapstad verkennen. We reden met de auto door de stad en zagen o.a. de Tafelberg (even gekeken, niet helemaal bovenop geweest), wandelden even over het strand bij Kampsbaai en gingen lunchen in Waterfront. Over de leuke tentjes schrijf ik overigens een aparte blogpost, die hopelijk ook zsm online komt. Maar de hotelwifi is ruk, dus ik vrees er voor ;-).

Het begon ook echt pokkehard te regenen (het is winter in Kaapstad) en dus gingen we even terug naar huis. Daarna gingen we een hapje eten op Kloof Street.

Wat wel gek is aan Kaapstad, is dat je er ’s avonds echt niet alleen over straat kan/wil. Je leest het van te voren overal, maar we maken het nu echt in de praktijk mee. Er loopt níemand op straat ’s avonds, zelfs niet als je maar een klein stukje hoeft te lopen. En als je een stukje over straat loopt, word je meteen lastig gevallen door hele vervelende bedelaars. Het verschil tussen arm en rijk is in Kaapstad enorm voelbaar én zichtbaar (in de townships, de sloppenwijken die om de stad liggen) en dat is heel erg voor de arme mensen, maar ook echt heel erg irritant. Je wil hier echt niet alleen over straat..

Donderdag: de mooiste 8km van Zuid Afrika, Kaap de goede hoop en pinguïns spotten
Donderdag gingen we een hele mooie route rijden met de auto: de Chapman’s Peak. We reden van Kaapstad naar Kaap de goede hoop en weer terug via Muizenberg. Dit was echt een vettttt mooie route, check:

Walvissen spotten

Zusjes bij Kaap de goede hoop

ff lunchen in Kommetje (ja, dat is een plaatsnaam)
Pinguïns leven hier gewoon op het strand. Awesome! Hoewel; het is wel een beetje een tourist trap waar je eigenlijk niet per se naartoe hoeft.

Kaap de goede hoop was wel behoorlijk toeristisch, dit was voor het eerst dat we echt met veel toeristen op dezelfde plek waren. Verder was het overal heel rustig en vooral heel heel heel mooi. En een toffe bonus: overal in de zee kun je walvissen en haaien spotten. Kijk, wij hebben ze tot nu toe nog niet gezien, maar het kán wel ;-).

’s Avonds gingen we eten bij HeadQuarters met buurjongen Wouter, die we allemaal kennen uit Assen. Hij woont al 2 jaar in Kaapstad, dus het was tof om elkaar even te meeten in zijn nieuwe woonplaats. Bovendien kon hij ons van allemaal local informatie voorzien.

Na het eten in deze toffe tent met veel jongeren, deden we nog even een afzakkertje in een Gin Bar, die je alleen kon bereiken door een dicht chocoladewinkeltje. Súper tof! En lekker <3

Gin tonics drinken achter een chocoladezaakje!

Vrijdag: Surfen met de Grote Witte Haai
Op vrijdag had ik me intens verheugd. Met Yorick, vriend van mijn zus, ging ik surfen in Muizenberg. Ik wilde heel erg graag surfen in Zuid Afrika, maar vond het wel spannend, omdat hier dus o-ver-al Grote Witte Haaien zitten. En dan ook echt in de branding, omdat ze daar graag zwemmen en eten.

Ik had gelezen dat Muizenberg een goede spot was om te surfen voor beginners, dus LET’S GO! Vanuit Kaapstad is Muizenberg een klein halfuurtje rijden. Je kunt bij verschillende surfshops spullen huren voor een prikkie (wij huurden twee boards, twee wetsuits en betaalden voor 3 uur surfen €6,60, in totaal). En toen was het tijd om te surfen.

Strak in ’t pak

Een voordeel van surfen in Muizenberg is dat er een haaienalarm is; er staat een vlag (groen=geen haaien, rood= wel haaien, zwart = wij kunnen het ook niet zien en hebben geen idee of er haaien zitten of niet dus zoek het uit) en er zitten spotters op de berg om te kijken of er een haai in de buurt is. Uiteraard hadden wij zwarte vlag, waardoor het echt compleet je eigen beslissing was om het water in te gaan. Maar we waren zo ver gekomen, we wilden er nu ook voor gaan. Daredevils.

surfen

En DAMN. Wat was dit VET! Surfen in Kaapstad is a w e s o m e. We vonden het allebei echt zo gruwelijk tof. De golven zijn echt heel goed voor beginners (ik heb in mijn leven denk ik 15x gesurfd), maar ook als je het al iets beter kunt is dit een toffe spot. Het strand is heel lang en de branding dus ook, dus er zijn genoeg golven om op te surfen. Echt; dit is zo’n aanrader.

WOEHOE!

We lagen drie uur in het water en waren daarna allebei compleet gelukkig. Wat vet.

Daarna wandelden we even door de haven in Kalkbaai (foto hierboven) en chillden we ‘m nog even met zeehonden (gewoon in het wild, vet tof) en lunchen we bij het super leuke café Cape to Cuba (lees je later over).

’s Avonds gingen we met het hele gezin eten bij Beluga, een restaurant dat ik van heel veel mensen getipt had gekregen en dat was volledig terecht. Ook chill; Beluga zit in de wijk Waterkant en dit was de eerste plek in Kaapstad waar we ’s avonds niet werden lastig gevallen door allerlei idioten. Fijn!

Zaterdag: super leuke foodmarkt en Stellenbosch!
Zaterdagochtend checkten we uit uit onze villa en zouden we op pad gaan naar Stellenbosch. Maar eerst brachten we een bezoek aan Old Biscuit Mill, een super leuke foodmarkt in de wijk Woodstock. Dit was ook echt zoooo tof! Het is een markt met eten en mooie dingetjes, allemaal afkomstig van locals. Zo zaten we aan het ontbijt met dumblings en pasteitjes, dronk ik ijsthee van rooibos (lokaal product) en nam ik een brownie van de barbecue mee voor de rit naar Stellenbosch.

Begin de dag met een smoothie! Ik ging voor Acai en Sas voor bosvruchten!
Rooibos ijsthee met Papi!

’s Middags stapten we in de auto en kwamen we aan in een zonnig Stellenbosch. We checkten in bij Just Joey’s en liepen wat rond door het stadje. Stellenbosch is een studentenstad en dat merk je aan alles. Er zijn veel mensen op straat en het zijn allemaal jongeren. Súper leuk dus!

’s Avonds aten we een burger bij Hudsons (bekende keten hierzo) en daarna gingen we allemaal apart naar onze kamer in het guesthouse. Ik had eeeecht even tijd voor mezelf nodig, grandma die ik ben. Het is echt best vermoeiend, zo’n reis met z’n allen en dat je dan van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat met elkaar bent en dingen doet. Heel tof, maar het was echt even tijd voor een Gossip Girl marathon met mezelf. En zo geschiedde.

Zondag: Stellenbosch verkennen en hiken! Woehoe!
Op zondag deden we even rustig aan. We vertrokken om een uur of 11 richting Franschhoek.

But first… TEA! Gehaald bij Mug & Bean in het centrum van Stellenbosch. Je móet naar deze tent als je zin hebt in een taartje. Man, wat zijn die stukken groot.
Taartjespauze in Franschhoek
TAART

Daar gingen we het stadje verkennen – net zo leuk als Stellenbosch – en lunchten we op een praaaaachtige locatie, weer een beetje in de buurt van Stellenbosch.

Dit was het uitzicht tijdens de lunch!

Ik wilde nog heel graag een hike maken, omdat de natuur hier echt heel erg geweldig is, en Yorick had gelukkig ook teveel energie in z’n lijf, dus met z’n drieën, mijn 6-maanden-zwangere-zus had ook wel zin in een hike (wauw: applaus voor haar), gingen we op avontuur.

Kijk ze gáán

Het wordt hier om 6 uur ’s avonds al donker, dus we hadden een klein beetje een race tegen de klok. Om 4 uur vertrokken we richting het Assegaaibosch. Hier vind je een awesome trail van 2 km door toffe natuur, met een prach-tig uitzicht (foto hierboven). Echt, dit was zoooo tof. Best een beetje een heftige tocht, vooral omdat we de weg niet wisten en we echt niet in het donker daar rond wilden lopen (er zitten daar Bavianen, een luipaard (hoewel die al jaren niet gespot is), stokstaartjes en vogelspinnen). Maar het was er zó tof en mooi, check:

Dit was echt best avontuurlijk voor de stilzitters Ter Veld, maar ik vond het zooooo leuk om te doen. Bovendien heb ik me voorgenomen om deze vakantie meer dingen uit m’n comfortzone te doen. Ik ben te relaxt in m’n comfortzone en wil wat meer het avontuur aangaan, omdat het achteraf zo goed voelt altijd. Dus; overmorgen ga ik op een boot met Walvissen (minimaal uit m’n comfortzone) en over overmorgen ga ik zwemmen met haaien, in zo’n kooi (maximaal uit m’n comfortzone; ik ben niet echt extreem bang voor die haaien, maar wel héél erg bang voor diep water). En er staan vast nog meer avontuur op de planning.

De eerste indruk van Zuid Afrika? Het is hier MOOI! En je kunt er toffe dingen doen. Stellenbosch vind ik tot nu toe de leukste plek, zelfs leuker dan Kaapstad. Daar voelde ik me gewoon echt niet heel relaxt en veilig. Best tof: we hebben tot nu toe alleen maar lekker gegeten op hippe plekjes en de wijnen zijn tot nu toe prima. Nog niet extraordinair goed, maar dat komt vast nog. Wat avontuur betreft kan ik nog wel wat hebben, dus daar ga ik deze week eens even wat harder mee aan de slag. Oh en het weer is niet iedere dag even goed, dat is wel ietwat jammer. Je kunt hier beter naartoe als het echt zomer is… En verder is het echt heel heel heel erg lekker om zo twee weken met familie te zijn. De wifi is hier overal ruk en het programma is vrij druk, dus we zijn ook echt veel bij elkaar, maar tot nu toe is dat heerlijk. Yay! 😀

Ik zit hier nog t/m volgende week zondag, dus ook het volgende dagboek staat compleet in het teken van ZUID AFRIKA! Heb je nog tips voor Hermanus, Oudtshoorn en alles daar tussen? LET US KNOW!

Tot volgende week! ☺

PS: Mijn wifi is compleet ruk hier, dus het kan heel goed dat dit pas op maandag, dinsdag, of woensdag (nooo) online komt! GROETJES!