Doodsangsten tijdens het maken van deze foto, toen mijn moeder me eraan herinnerde dat die besten vaak nog gewoon levend zijn. Brrr!

Ola supermercado! Dag 3 alweer van Valencia! Het is zaterdag en het weer zou vandaag het heetst en het zonnigst zijn, maar niets is minder waar. We hebben vandaag inderdaad de 29C aangetikt, maar gek genoeg was het toch best fris, zelf in m’n lange spijkerbroek! En zonnig is het eigenlijk nog niet geweest vandaag. Maar, ook wel even prima hoor, zo’n dagje.

Ontbijt bij Café Y Tapas

We begonnen de dag vandaag bij Café y tapas op het terras voor een ontbijtje. Ik ging voor de pannenkoeken met chocoladesiroop en slagroom (ik eet nooit pannenkoeken met slagroom, maar jezus was goed) en at een heerlijk ontbijtje! Daarna gingen we op pad naar de grote markthallen; een hal van 8000m2 met allemaal voedsel. Ik hoopte op een soort Rotterdamse Markthallen/Borough in Londen/De foodhallen in Amsterdam, maar we kregen gewoon een hele grote markt met heel veel eten, dat je zelf nog klaar moest maken. Jammer, maar evengoed een toffe locatie om gezien te hebben. Het deed ons denken aan de grote markthal die in Barcelona aan Las Ramblas zit. Ook leuk!

Mercado Central

Daarna werd het tijd voor koffie – of zoals mijn moeder zegt: “ik moet iets zoets” – dus we gingen op zoek naar een leuk koffietentje. De hang naar koffie was bij mijn moeder echter zo groot, dat we -ondanks mijn voornemens- terecht kwamen bij een rietenstoeltjesterras. Ik weet niet wat het is, maar mijn moeder heeft een talent om die plekjes eruit te pikken. Sas en ik proberen haar op te voeden, maar het zit erg diep en de hang naar koffie won het dit keer. Wederom werden we niet teleurgesteld (en daarom dus juist wél teleurgesteld), maar dit keer niet omdat de koffie vies was (best prima), maar vooral erg duur. 4,50 voor een cappuccino, huppakee. Nou, gelukkig hebben we er van genoten. Ofzo…

Na te dure koffie liepen we naar Plaza Reina om weer op de hop-on-hop-off-bus te stappen om nu de culturele tour te doen (gisteren hadden we de maritieme route gedaan). Deze was lang niet zo impressive als route B van gisteren, maar het was wederom heerlijk om de hele stad te zien vanaf je luie kont in een toeristenbus. Maar ik vond tijdens deze route eigenlijk niets impressive, terwijl we gisteren echt langs de mooiste gebouwen kwamen (vooral de stad van de kunsten en de wetenschappen).

Kleine hapjes bij Sagardi

Voor lunch kwamen we terug bij Plaza Reina, om vervolgens neer te strijken bij de door jullie aangeraden tapastent Sagardi. En we waren niet teleurgesteld, man wat lekker! Bij Sagardi kun je allemaal verschillende ‘pintos’ bestellen; kleine Spaanse hapjes op een broodje geprikt. De prikkertjes bewaar je omdat je daarmee afrekent; de prijs van één hapje is 2 euro. Wij aten er uiteindelijk 17(!) op en waren voor deze lunch (inclusief Sangria) veel te veel geld kwijt, maar het was het wel volledig waard. Mijn zus at heel netjes 3 hapjes en mijn moeder en ik gingen natuurlijk schandalig los. Het kan dus echt wel goedkoper, maar wij hadden zin in veel en lekker en uitproberen.

Wat ik er precies heb gegeten weet ik eerlijk gezegd niet; deze paarse unit op de foto was iets met rode kool, ik at nog een hapje met Spaanse ham en paddenstoelen (die was het aller lekkerst), maar ook de serranohamkroket viel vreselijk goed in de smaak en de toast met een Spaanse tortilla met krabvulling vond ik eigenlijk ook fantastisch. Wat een aanrader; Sagardi!

We zijn nu heel eventjes siësta aan het houden in het appartement, waar de Wifi het eindelijk doet en ik heerlijk in bad ging. Straks taaien we naar de Italiaan La Paparadelle, waar we eigenlijk gisteravond al hadden willen eten. Ben benieuwd!

Meer inspiratie nodig voor je avondeten?
Bestel mijn kookboek hier! Voor 23.00 uur besteld = morgen al in huis! Of koop ‘m bij o.a. Bruna, Bijenkorf of de AKO. Bekijk hier een preview.

LEKKER SOCIAAL:
VOLG MIJ VIA YOUTUBEBLOGLOVIN |  TWITTER | INSTAGRAM | FACEBOOK & als je iets klaarmaakt van m’n blog of uit mijn kookboek, let me know @lterveld of op faceboook!

Eén reactie op “OP REIS: Valencia dag 3: Ontbijt bij Café y Tapas, langs de markthallen, tapas lunchen bij Sagardi en Italiaans bij La Paparadelle

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *